Mine områder
Hjelp
Ann-Mari Østensen
CONTRIBUTOR **

Innrapportering av lønn per dag på alle ansatte pga lønnskompensasjon

av Ann-Mari Østensen

Hei

Er det fler enn meg som reagerer på at vi nå som arbeidsgivere får en ganske stor ekstrajobb med å beregne daglønn på de ansatte? Fastlønn er jo ok egentlig, men de med variabel lønn må vi ta et gjennomsnitt av de siste 3 mnd før permittering og beregen daglønn. Ikke så fort gjort når det må legges inn med personnnr daglønn. Er det noen som har forlsg til hvordan man kan unngå å beregne dette manuelt på 115 ansatte? Hjelpes!! Nå er det vi som sitter med svarteper. 😞

 

 Fra NAV; Det som må legges inn er informasjon om fødselsnummer og beregnet lønn per dag.

5 SVAR 5
Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Det er en enkel kalkulator en kan bruke for å finne daglønn både for de med timelønn, fastlønn og årslønnsavtaler i skjema hvor du søker om kompensasjon. da slipper du så mye beregninger, men med så mange ansatte tar det jo litt tid. 

Ann-Mari Østensen
CONTRIBUTOR **

av Ann-Mari Østensen

Ja så den, men når det er snakk om så mange ansatte er det stoor jobb.

 

torillh
CONTRIBUTOR *

av torillh

Ser at man kan laste inn et excel skjema i den Portalen , kanskje de gjer det enklare.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Jeg gjorde akkurat den jobben på 1 ansatt manuelt i går - fant frem A07 fra desember, januar og februar og beregnet snittlønnen for de 3 månedene og delte dette på 21,67. Men er det 115 ansatte, blir dette jo fryktelig mye jobb, vel? Det er ikke noen rapport i Visma Lønn som gir deg sykepengegrunnlaget direkte - for dette er vel det samme grunnlaget som sykepengegrunnlaget i praksis? Den jeg tok i går, var i Tripletex, og lønnsmodulen der er jo enklere enn Visma Lønn. 

 

Ellers blir det vel å få de tre A07 inn i ett og samme Excel-ark, sortere på fødselsnummer og lønnstype og lage Pivot-tabell osv. Men blir helt klart en del jobb, og det er helt utrolig at vi skal måtte gjøre dette om igjen når A-meldinger med tallene allerede er i NAV's besittelse. De skylder på at lønnskompensasjon er "en hel annen ordning" enn dagpenger. Antakelig måtte de selv gjort dette manuelt slik jeg beskriver, så har de brukt 3 måneder på å finne ut hvordan de kan velte jobben over på arbeidsgiver/regnskapsførere isteden.... 😞 

Ann-Mari Østensen
CONTRIBUTOR **

av Ann-Mari Østensen

Hei
Ja, dette startet jeg på, men fant ut at om jeg la inn sykemelding i perioden, fikk jeg snittlønn på hver ansatt, for de tre siste mnd før permittering. ( Lettere enn å slette og summere alle i a-07)

Slettet sykemelding selvfølgelig etterpå.

Er halvveis nå, så snart ferdig 🙂 Men ja, dette kunne de sagt i mars, så hadde det vært klart. 

Men NAV sender melding til de ansatte med en gang, med beskjed at penger er på konto i løpet av 3 dager. Så håper det er rett 😉

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"