Mine områder
Hjelp
Hanne-Cesilie Sørhagen
CONTRIBUTOR *

Nyansatt har oppstart etter lønning i aktuell måned

av Hanne-Cesilie Sørhagen

Når man har lønningsdato den 20. januar og en ansatt  med fastlønn /firmabil/øvrig ytelser ,starter f.eks 24.januar , hva er mest vanlig å gjøre i forhold til januarlønnen denne personen skal ha ? Er det å legge dette til på neste lønnskjøring i februar eller må man lage en egen lønnskjøring på denne personen i januar ?  Jeg vet at i forhold til beregningsgrunnlag av sykepenger osv så skal ting innberettes på riktig måned.  Men hva er egentlig "lov" å gjøre? Kan man vente til februar ?  Hadde det vært en ansatt som var timeslønnet, så ville det vært helt naturlig å vente til februar lønn, siden her lønner man bestandig etterskuddsvis.

1 SVAR 1

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei

Dette er opp til avtale man har om utbetaling av lønn. Dersom dette ikke er regulert i avtale, ville vi i utgangspunktet anbefalt at man kjører lønn på denne personen i januar på samme måte som for øvrige ansatte, for den tiden han/hun har vært på arbeid.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"