Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Oppsigelsestid

av Anonymous

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg vedrørende loven og oppsigelsestid. Hvis en arbeidskontrakt har tekst: "Oppsigelsesfrist er gjensidig 3 måneder". Eller: "Oppsigelsesfrist er gjensidig 3 måneder (effektiv arbeidstid)."

Gjelder da pkt 4 i arbeidsmiljøloven §15-3 at oppsigelstiden løper fra 1 i måneden etter arbeider leverer oppsigelsen, eller løper oppsigelsestiden fra dato oppsigelsen blir levert siden man har spesifisert oppsigelsestiden i kontrakten. Oppfatter det nesten som §15-3 gjelder dersom ikke noe annet er avtalt.

Blir glad dersom noen kan hjelpe meg å avklare loven her. 🙂

 

1 SVAR 1

av Stian Alexander Lie

Hei,

 

Hva som evnt er ment som (effektiv arbeidstid) kan være vanskelig å si. Det kan være at den som har skrevet kontrakten har ment fra eksakt dato. Det vil si at den som har skrevet kontrakten har ment at oppsigelse den 3. juli så er siste arbeidsdag 3. oktober, og ikke siste oktober. 

 

 

Jeg ser at denne kan diskuteres om er fra dato til dato, eller fra 1 i påfølgende måned. Er det tvil om hvordan arbeidskontrakter behandles, så legges så og si alltid tvilen til den svakeparts ønskede forståelse til grunn. Det vil si at er det tvil så er det arbeidstaker sin tolkning som vinner frem. 

 

Så om den ansatte ønsker å slutte den 10. elller ønsker å stå i stillingen til den 1. så ville jeg akseptert det i begge tilfeller. Arbeidsrettsak er dyrt, og en umotivert ansatt er dyrt. Så ujansett om man får viljen sin. Er ikke det viljen til den ansatte så er det uansett ikke en optimal situasjon. 

 

Jeg vil derimot anbeflae å fjerne teksten i parentes i fremtidige kontrakter, slik at det ikke er tvil men at standardreglene følges. Dette er det folk stort sett forventer, og de tilfellene hvor det er ønsker om noe annet så kan man heller forhandle. Fra dato til dato er alltid diskusjonstema med fastlønnede. Om du sluter den 10. Får du da høyere avslutningslønn fordi siste måned er februar og ikke desember (10/28 mot 10/31 deler) skal  det kun beregnes arbeidsdager, eller skal lørdag og søndager trekkes fra osv. 

 

ps jeg er ikke advokat. Dette er bare min tolkning.

 

Stian

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"