Mine områder
Hjelp
TorunnS
CHAMPION ***

Ringehjelp

av TorunnS

Det er jo ikke lov med ringehjelp så vidt jeg forstår.

Hvis noen skal jobbe skal vi lage en kontrakt som viser stillingsprosent eller det skal skrives i kontrakten på en måte som gjør det mulig å beregne når man skal jobbe.

 

Hva gjør dere, det må da være flere enn oss som av og til opplever at det topper seg og da har vi en arbeidsledig eller en pensjonist  i bakhånd som er glad for noen timers/dagers aktivitet. 

 

Lager vi ny kontrakt hver gang og melder ut og inn av lønnsystemet månedlig?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Monica Bremtun-Olaussen -
VISMA

av Monica Bremtun-Olaussen - (Oppdatert ‎27-05-2021 12:46 av Monica Bremtun-Olaussen - VISMA )

Hei @TorunnS 

 

Det kan fortsatt være aktuelt å ansette ekstrahjelp/ringehjelp. Arbeidstilsynet skriver følgende om lovligheten av dette:

 

"En midlertidig ansettelse kan avtales i tilfeller hvor det er et behov for at ansettelsen er midlertidig.....

 

Bruk av ekstrahjelp forutsetter at det oppstår behov for hjelp som virksomheten ikke kan planlegge på forhånd eller ved en ekstraordinær og forbigående arbeidstopp. Et eksempel kan være ekstra serveringspersonale ved enkeltstående store arrangementer.

 

Ekstrahjelp må ikke forveksles med deltidsansatt, da deltidsansatte som det er varig behov for skal ansettes fast. Et eksempel på deltidsarbeid er lørdagshjelp i varehandelen."

 

Når det gjelder rapportering av sluttdato, så står følgende i veiledningen til a-meldingen:

"Oppgi sluttdato når sesongen eller vikariatet er over og det ikke lenger finnes en løpende arbeidsavtale med plikt/rett til å arbeide. Gjør dette selv om de skal jobbe for deg igjen ved en senere anledning. Hvis det ikke er avtalt arbeid de neste 30 dagene, bør du sette sluttdato"


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"