Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Ansattes tilskudd til pensjonsordningen- rapportering a-melding

av Anonymous

Når ansatte trekkes en andel til tjenestepensjon skal denne egenandelen rapporters som fradrag - premie til pensjonsordnijng i a-meldingen  på hver ansatt for den kalendermåned trekket er gjennomført.

Hvordan registerer dere dette på smartest mulig måte ?

 

5 SVAR 5

av Elin Hammerud

Hei @Anonymous 

Under Hjelp | Brukerdokumentasjon finner du  veiledning for pensjonstrekk. Legger ved link her.  Bla deg litt nedover i dokumentasjonen du kommer inn i. 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Her finner jeg kun hvordan jeg legger inn pensjonstrekket . Ikke hvordan vi kan rapporter inn den ansattes andel slik at arbeidsgiveravgiften reduseres hver måned i stedet for å registrere ansattes andel en gang i året.

av Elin Hammerud

Beklager, da misforsto jeg deg.  Den ansattes andel av premier til pensjonsordning blir innrapporter via lønnsarten du har for pensjonstrekket.

For å redusere arbeidsgiveravgiften av innbetalt pensjonspremie må du benytte denne lønnsarten. Denne lønnsarten trenger du ikke registre på hver enkelt ansatt. 

227.JPG

Wenche M Stålby
CONTRIBUTOR **

av Wenche M Stålby

Hei.

Har arbeidstaker selv, f.eks gjennom trekk i lønn, betalt en del av premien eller tilskuddet, skal dette redusere arbeidsgivers avgiftsgrunnlag etter bestemmelsen folketrygdloven § 24-2 fjerde ledd.

Når firmaet betaler forfalte fakturaer for avtalte pensjonsordninger - må vi da manuelt - registrere de beløpene som trekkes hos de ansatte  - i minus på disse fakturaene fortløpende gjennom året. 

Finnes det ikke en lønnsart som  kan benyttes - og som er en trekk art - og som da automatisk vil gå som fradrag på disse "faktura"summene?

av Elin Hammerud

Hei @Wenche M Stålby 

Du kan benytte lønnsarten i kommentarfeltet overfor for å redusere arbeidsgiveravgiften. Dessverre ingen automatikk her. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"