avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Egenmelding mens gradert sykemeldt

Hei

Kan en arbeidstaker ha egenmelding når den er gradert sykmeldt eller må ansatt få utvidet sykmeldingen?

mvh

Gerd Kristoffersen

7 SVAR 7
Highlighted

Sv: Egenmelding mens gradert sykemeldt

Kan ikke bruke egenmelding da nei 🙂

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Men de kan bruke sykt barn? mvh Gerd

Highlighted

Ja. Reglene for egen sykdom og barns sykdom er adskilte .

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Jeg har forsøkt å finne hjemmelen for bestemmelsen om at ansatte som er gradert sykemeldt, ikke kan benytte egenmelding.  Noen som vet det?

Driver å lager nye retningslinjer for oppfølging av sykemeldte, og da er det viktig for oss å vise til en hjemmel i lov, forskrift, retningslinjer, rutiner. Men i forhold til denne bestemmelsen  henviser vi kun til Folketrydloven.  Jeg har undersøkt å undersøke saken, men ingen gir svar.  Er det kun en sedvane..?

Highlighted
CHAMPION ***

Det står i alle informasjonkanaler, men ingen henviser til lov/forskrift som jeg har funnet.   Men det er jo åpenbart at alle er enige om at det er regelen.  

Highlighted
CHAMPION **

Jeg tenker det kan ha noe med at rett til bruk av egenmelding blir brutt, Man må jo være minst 1 dag friskmeldt før man kan benytte egenmelding etter en sykemelding. 

Highlighted
CHAMPION ***

Dette står vel ikke direkte i loven, men indirekte fordi det henger sammen med andre forhold.

Egenmelding kan kun benyttes på hele arbeidsdager. Se Folketrygdloven.

Har du graderte sykepenger, for eksempel 50 % i perioden 1. til 5. januar, vil NAV utbetale 50 % sykepenger de dagene og du bruker opp 5 av dine 248 sykepengedager.

Hadde du derimot vært sykmeldt på enkeltstående behandlingsdager, så kunne du brukt egenmelding hvis du hadde jobbet dagen før og dagen etter behandlingsdagen.