Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Egenmelding mens gradert sykemeldt

av Anonymous

Hei

Kan en arbeidstaker ha egenmelding når den er gradert sykmeldt eller må ansatt få utvidet sykmeldingen?

mvh

Gerd Kristoffersen

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Kan ikke bruke egenmelding da nei 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Men de kan bruke sykt barn? mvh Gerd

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja. Reglene for egen sykdom og barns sykdom er adskilte .

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har forsøkt å finne hjemmelen for bestemmelsen om at ansatte som er gradert sykemeldt, ikke kan benytte egenmelding.  Noen som vet det?

Driver å lager nye retningslinjer for oppfølging av sykemeldte, og da er det viktig for oss å vise til en hjemmel i lov, forskrift, retningslinjer, rutiner. Men i forhold til denne bestemmelsen  henviser vi kun til Folketrydloven.  Jeg har undersøkt å undersøke saken, men ingen gir svar.  Er det kun en sedvane..?

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Det står i alle informasjonkanaler, men ingen henviser til lov/forskrift som jeg har funnet.   Men det er jo åpenbart at alle er enige om at det er regelen.  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg tenker det kan ha noe med at rett til bruk av egenmelding blir brutt, Man må jo være minst 1 dag friskmeldt før man kan benytte egenmelding etter en sykemelding. 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Dette står vel ikke direkte i loven, men indirekte fordi det henger sammen med andre forhold.

Egenmelding kan kun benyttes på hele arbeidsdager. Se Folketrygdloven.

 

Har du graderte sykepenger, for eksempel 50 % i perioden 1. til 5. januar, vil NAV utbetale 50 % sykepenger de dagene og du bruker opp 5 av dine 248 sykepengedager.

Hadde du derimot vært sykmeldt på enkeltstående behandlingsdager, så kunne du brukt egenmelding hvis du hadde jobbet dagen før og dagen etter behandlingsdagen. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"