Mine områder
Hjelp
TorunKvisberg
CONTRIBUTOR *

Ekom som skattefri gave

av TorunKvisberg

Hei.

Vi har tenkt å bruke sjablongbeløpet på kr. 4392,- pr. år som en skattefri gave, iht. de nye reglene som kom nå for 2021. Hvordan gjøres dette i H&L lønn? Kan kanskje bare fjerne lønnsarten på alle ansatte, men bør vel "dokumenteres" på en måte at dette er gave fra arbeidsgiver?

Vet noen har laget motregningslønnsart med negativt beløp, men hva bruker man da på lønnsbeskrivelse og fordel? Kan man bruke "ikke innberetningspliktig" på begge lønnsarter?

2 SVAR 2
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

I og med at ikke alt virker å være helt avklart enda rundt dette med EK-tjenester som gave, vil jeg ikke prøve å svare på det. Men husk at det alltid har vært sånn at man bare kan kreve fradrag for inngående mva for bruk innenfor avgiftsområdet. All privat bruk av mobil og bredbånd er utenfor avgiftsområdet, så man må skjønnsmessig korrigere for dette i sitt avgiftsregnskap. Men slik har det alltid vært, selv om jeg antar at det syndes mye der. Ikke er det lett å anslå fordelingen heller, så vet mange reverserer mva-fradraget for samme grunnlag som innberettes, dvs. kr 4.392 debet kontoen med mva-kode 0 og samme beløp kredit kontoen med mva-kode 1 om denne korrigeringen gjøres kun pr. 31.12 hvert år. Det er en praktisk tilnærming til reglene og altså ikke slik det egentlig skal gjøres.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Hvis man bruker sjablongbeløpet som skattefri gave: kan man likevel kostnadsføre hele mobilregningen i firmaet som før (forutsetter ihholdstjenester under 100). Eller skjer det noe med det systemet når man slutter å innberette de 366 pr mnd?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"