Mine områder
Hjelp
Linda W. Gjerde
CHAMPION **

Ekstraferie for arbeidstakere over 60 år

av Linda W. Gjerde

Ifølge Ferieloven har arbeidstakere som fyller 60 år i løpet av ferieåret, rett på en ekstraferie på 6 virkedager. Er det hjemlet i loven om feriepengene skal utbetales når ekstraferien tas eller sammen med de ordinære feriepengene?

4 SVAR 4
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Du kan gi de ferie uten lønn om du er villig til å ta den kostnaden eller de kan droppe å ta ekstrauka. Men det normale er bare å informere dem om at lønnstrekket for den siste uka vil bli tatt på lønnskjøringen etter at uka er avviklet.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Du må sikkert bare snakke med de det gjelder og si at du dessverre har betalt ut feriepengene for den ekstra uka og glemt å trekke i lønn samtidig (hvis jeg forstår deg rett?)  Slik at de er klar over at når de tar ferieuka så blir det en uke trekk i lønn, men feriepengene har de fått.  Det ordner seg sikkert

Linda W. Gjerde
CHAMPION **

av Linda W. Gjerde

Ooops! Jeg har allerede utbetalt feriepengene til de som er over 60 år og to av de har ikke tatt ut ferien ennå! Er det noen måte jeg kan ordne opp i dette på?

Hanna Eid
VISMA

av Hanna Eid

Hei!

Uavhengig av hva slags feriepenger det er snakk om, så sier ferieloven at feriepengene skal utbetales når ferien taes ut. Det gjelder både ordinære feriepenger, og feriepenger for de over 60 år. Praksis hva gjelder feriepenger er at man kjører fullt trekk for ferie og feriepengeutbetaling samtidig, f.eks i juni. Du må uansett passe på at du ikke utbetaler feriepengene før du trekker for ferien.

 

Mvh

Hanna

Visma/Huldt & Lillevik

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"