Mine områder
Hjelp
Enel051
CHAMPION ***

Feil i a mld selv om pers er registrert på underenhet

av Enel051

A mld retur forteller om retningslinje feil, ugyldig identifikator for virksomhet. Personen var tidligere  registrert på org.nr, men i 2018 endret jeg dette, slik at arbeidsforholdet ble rapportert på virksomhetsnr. Personen ble da registrert på samme arbeidssted som de andre i bedriften. Personen pensjonerte seg, men tar noen oppdrag innimellom. Når jeg nå sendte a-mld, får jeg feilmeldingen nevnt i begynnelsen. Jeg prøvde å legge inn nytt arbeidsforhold for denne perioden på personen, selvfølgelig på arbeidssted med virksomhetsnr, men får fortsatt samme feilen. Hva skjer? Plutselig fikk jeg også en  a mld som sa at det manglet arbeisforhold på de andre, selv om jeg ikke har endre noe på deres arbeidsforhold. Noen andre som har opplevd dette? Hva må jeg gjøre?

17 SVAR 17
Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Ser på avstemmingsrapporten fra altinn, at det kun er arbeidsforhold 1 som rapporteres inn. Hvordan er dette mulig når det er registrert 2 arbeidsforhold etter dette, og det er ingen hake for i a-mld?? Har også prøvd å sette hake for i a-mld på arbeidsforhold 2 og sende inn a mld med dette. Men likevel så får jeg feilmelding. Det ser jo ut som om H&L kun rapporterer første arbeidsforholdet uansett.

av Elin Hammerud

Hei

Det kan være at den ansatte har noen transaksjoner koblet mot tidligere arbeidssted som ligger mot org.nr, som gjør at du får denne feilen. 

Du kan isåfall se det under fanen Inntekter på avstemmingsrapporten fra Altinn. 

 

Ring oss gjerne inn på 09102 så kan vi ble med deg å se på dette 🙂 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

jeg fikk også denne feilen når jeg sendte inn a-melding for januar 2020. Alle ansatte ligger på underenheten hos oss også. Ringte support og de så på det.

De klarte da ikke  å finne feil men ba meg vente til a-melding for februar. Hvis det da oppsto på nytt skulle de lage et skript som jeg måtte kjøre for å ordne opp. 

Høres ut som en bug i systemet som oppsto etter årskiftet

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Ok, men hva gjorde du for januar da? Det må jo rettes. Eller retter du opp for januar i februar kanskje?

av Elin Hammerud

du må ikke rette opp for Janaur, ettersom det er en retningslinje.   Om det er fastlønn/trekk som er knyttet til org.nummeret, bør du få endret dette, slik at du ikke får denne feilen neste måned også. Du kan se hvilke transaksjoner det gjelder i Avstemmingsrapporten fra Altinn under fanen Inntekter.   

Du kan legge inn lønnartene på nytt under Karotek | Fastlønn/trekk, og fjerne de som allrede er der isåfall. 

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Ingen arbeidsforhold er knyttet til org nr i H&L, alt er knyttet til virksomhetsnr. Men tiltross for dette, så rapporterer H&L på det eldste arbeidsforholdet som er registrert i H&L på vedkommende. Så dette må være en bug i H&L. Se bilder. 

 

2.png5.png6.png

av Elin Hammerud

Har du sjekket inntekta da?  

Blir det gamle arbeidsforholdet med neste måned også?

 

 

 

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Inntekta? Hva mener du?

Jeg sendte inn ny a mld for januar etter å ha prøvd forslagene til Monaton. men får fortsatt samme feil på A mld retur.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎24-02-2020 10:19 ( )

Hei du

 

Det som menes er at du skal endre arbeidsstedet inne på fast lønn trekk, altså den faste inntekten til den ansatte. Da vil dette oppdatere seg på a-meldings-innsendinger. 

 

Oppsett arbeidsstedOppsett arbeidssted

 

 

 

 

 

 

Når du har satt på denne haken, kan du gå inn på Fast Lønn/Trekk og da vil du se fanen for arbeidssted:

 

 

Arbeidssted fast lønn trekk.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her endrer du arbeidsstedet til det som har virksomhetsnummer på seg:)

 

 

 

 

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Jeg har gjort dette og sendt ny a mld for januar, men likevel er det  det gamle arbeidsforholdet som rapporteres.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

jeg hadde den feilen i januar på en ansatt.

Feilen viste seg å ligge under "fast lønn/trekk" under kartotek  i kolonne "Arbeidsted". Her "hang igjen" gammelt arbeidsted selv om jeg hadde endret på arbeidsforhold på kundekortet. (kartotetk/personer).

Når dette ble endret så funket det.

 

 

 

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Ok, men skjøenner ikke helt. Dersom jeg går til kartotek, og deretter fast lønn/trekk på vedkommende, så er det ingen kolonner for arbeidssted. Det er kun kolonne 1 Fastlønn trekk, kolonne 2 fri bil, kolonne 3 fordringer og kolonne 4 saldohåndtering...

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da har du ikke satt opp den kolonnen i systemet ditt.

 

Gjør følgende: Gå inn på Kartotek/Firmaoppsett/ 4. parametre

Huk av for "Fordele lønn pr. arbeidsted."  Trykk lagre.

Da skal kolonnen visses i fastlønn/trekk

 

 

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Hei Prøvde forslaget ditt, men det er kun de samme kolonnene som kommer opp. Ingen kolonne som har med arbeidssted å gjøre..

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Arbeidssted dukket opp litt lenger ned, takk for forslag! 🙂

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Aha, da prøver jeg det, tusen takk! 😃

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Long time ago, då A-mld var nytt hadde eg ein feil på ein person.   Då eg retta dette, fekk eg  filemld (kan det ha vore 180-mld, tru?) på alle dei andre. Og det var meininga at eg skulle forstå at då var alt i orden.   

 

Men eg kan diverre ikkje hjelpa deg med dein eine personen du får feil på, og det at han ikke tar  med nye  arbeidsforhold. 

 

Lukke til 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"