Mine områder
Hjelp
Linda W. Gjerde
CHAMPION **

Ferie/feriepenger/trekk for ferietid

av Linda W. Gjerde

Hei,

I vår bedrift har vi både månedslønnede og timelønnede arbeidstakere. Utbetaling av feriepenger skjer i juni måned, både for ordinære feriepenger og for de over 60 år.

Jeg er litt usikker på dette med trekk for feriefritid. Før jeg overtok jobben som lønnsansvarlig var praksis å utbetale alle feriepenger /ordinære og for de over 60 år, uten trekk for ferietid. Dette har jo ikke vært noe problem for de som er timelønnede, da de bare fårbetalt når de er på jobb, men jeg ser at noen av de over 60 år ikke får tatt ut all ferie og følgelig får utbetalt feriepenger og lønn for den ekstra ferieuken, samt at de overfører til neste ferieår!!!

Hvordan skal jeg trekke i ferietid for de som er månedslønnede?

 

5 SVAR 5
Christina Sand
CONTRIBUTOR **

av Christina Sand

Takk for svar... da har jeg det klart for meg, trur eg...

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Hei,

Du finner alt om hvordan man rapporterer med den nye inntektsbeskrivelsen i veiledningen til A-ordningen på side 82 til 88. Du kan gjøre som før, dvs. gjøre unna alt ifm. feriepenger i juni og betale vanlig månedslønn resten av året. For de to med ekstra ferieuke rapporterer du derfor vanlig månedslønn i juni, feriepenger utbetalt og trekket i lønn for ferie tilsvarende 6 ukelønner (negativt beløp i a-meldingen). Viser det seg i ettertid at ikke hele ferien tas, f.eks. at de slutter før ferien er avviklet, skal det korrigeres ved å bruke positivt beløp på den nye inntektsbeskrivelsen. Strengt tatt skal korrigeringen skje på den måneden som var feil men det blir nok i teorien for de fleste. Velger ansatte å "selge" den ikke lovpålagte ferien sin tilbake til arbeidsgiver har vi lært at det skal rapporteres som vanlig lønn. Man skal altså ikke reversere deler av det som er innrapportert som trukket tidligere i slike tilfeller. Skjønn logikken de som vil! Tenker at det da vil kune blåse opp sykepengegrunnlaget feilaktig, når den automatikken kommer på plass.

Christina Sand
CONTRIBUTOR **

av Christina Sand

Hei, vi har et par arbeidstakere som nå har rett på den 6 ferieuka/seniluka.

De har fast månedslønn. Med de nye reglene nå, skal de over 60 trekkes for 30 dager ferie (Trekk i lønn for ferie) .

Vi under 60 har normalt 25 dager ferie hos oss. Eller er det beste å vente til de fysisk tar ut ferieuka, trekker en uke ordinær lønn og utbetaler 2,3% feriepenngene da?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi har laget en egen lønnsart som viser antall timer de fastlønnede er trukket og hvilken lønnsperiode de er trukket.

Hvis de eks har en ukes vinterferie i februar; gir vi de en ukes feriepenger og trekker de 40 timer hvis de er fastlønnet i en 100% stilling.

Da har de igjen å trekke 4 uker = 160 timer når vi kjører feriepengene samlet i juni.

Wenche M Stålby
CONTRIBUTOR **

av Wenche M Stålby

Hei.

Jeg trekker de månedslønnede - ved utbetalingen av de ordinære feriepengene - bårde for  3/22 månedslønn + en uke ordinær lønn.     I tillegg utbetaler jeg  de opptjente feriepengene for den 6. uka.

Da kan de ta ut 6 uker ferie - uten å trekkes senere. Overføres feriedager til neste år - er det med ordinær lønn.

Slutter de, må de få utbetalt de dagene som ikke er tatt ut i ferie.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"