Mine områder
Hjelp
MaritH1
CONTRIBUTOR **

Feriepenger opptjent for ½ år

av MaritH1

Hei,

Har flere ansatte som startet hos oss i fjor og jobbet et halvt år, lærlinger og andre.

Hvis en har  opptjent ca kr 8.500,- i feriepenger (Vi har 25 feriedager).  Dekker feriepenger da for ca halvparten av feriedagene? Finnes det et oppsett på dette. En e de ansatte vil bare ta ut ferie for det han har opparbeidet.

7 SVAR 7
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Hei

Kommer de fra skolebenken/arbeidsledige kan du ta hensyn til fjoråret, 2,08 dager pr. mnd. de har jobbet, andre som kommer fra annen arbeidsgiver har fått feriepenger derifra og skal trekkes for 25 arbeidsdager.

Feriepenger og feriedager har ingen ting med hverandre å gjøre egentlig.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Selv om de har fått feriepenger fra andre så kan de jo ikke trekkes 25 dager hvis de ikke skal ha  25 dager fri.

 

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Alle har 25 dager med fri, man kan jo ikke bestemme at man bare kan bruk 10 dgr. uansett arbeidsgiver som har styringsrett over feriedagene til den ansatte.

 

Vi har 12%, og trekk for 25 dager for alle, bortsett fra de som kommer fra skolebenken. I januar kan de få utbetalt 4 dager hvis de har med seg dette over.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er viktig å skille mellom feriedager og feriepenger.

De har rett til å ta ut 25 feriedager, men ingen plikt så lenge personen ikke har opparbeidet seg nok feriepenger til å dekke disse dagene.

De kan heller ikke pålegges å ta ut mer ferie enn feriepengene dekker.

Regn ut den ansattes dagslønn. Ta feriepengene og del på dagslønnen. Da får du hvor mange feriedager feriepengene dekker. Ønsker den ansatte mer ferie enn dette så trekkes de i lønn i den måneden de tar ut den ekstra ferien. 🙂

MaritH1
CONTRIBUTOR **

av MaritH1

Hei,

Dette var en grei måte å gjøre det på.

Vedkommende ønsket bare å ta ut så mye ferie som han hadde opptjent.

Takk for hjelpen 🙂

 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Hvis bedriften stenger helt, tror jeg du kan pålegge dem å ta fri selv om de ikke har opptjent nok. 

Det er vel også en annen sak hvis de har hatt arbeid andre steder og tjent opp feriepenger der.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

TorunnS : Jeg er enig med deg hvis bedritften er steng.

Derimot om den ansatte har opptjent feriepenger andre steder kan jo ikke bedriften vite. Disse kan jo være utbetalt da de sluttet og brukt opp for lenge siden. 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"