Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Fri bil - slette og korrigere feilrapportert fri bil

av Anonymous

Ved en feil har en ansatt hos oss fått lønnslipp med feilrapportert fri bil. Det ser ut til at det ligger som et automatisk punkt i hennes lønn nå fremover. Hun har ikke firmabil, så jeg vet ikke hvordan dette har skjedd.

 

Jeg har enda ikke sendt A-melding. 

 

Hvordan kan jeg rette opp i dette? Jeg må vel gjøre en form for korrigering før jeg sender A-melding?

 

Og hvordan fjerner jeg denne automatiske "fri bil" registreringen? 

 

Takk for at du tar deg til til å hjelpe meg!

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎15-04-2020 13:26 ( )

Hei Ingvild

 

Det vil være forskjellige løsningsmetoder avhengig om lønnskjøringen er godkjent eller ikke. Firmabilen er trolig lagt inn på feil ansatt ved en feil, for dette er en opplysning som normalt skal ligge aktiv på Kartotek | Fastlønn/Trekk i fanen "Fri bil" for at lønnsart for fri bil skal komme opp i Periodens lønn | Registrere pr person. Det er her du må sette bilen "Avsluttet" etter at du er ferdig med korreksjonen. 

 

Dersom lønnskjøringen ikke er godkjent kan du slette transaksjonen i oppgaven Periodens lønn | Registrere pr person på aktuell ansatt, samt avslutte bilen i oppgaven Kartotek | Fastlønn/Trekk i fanen "Fri bil" . Deretter tar du ny lønnsberegning og kjører ut nye lønnsrapporter.

 

Dersom godkjenning er utført kan du velge om du vil sende inn A-melding nå eller om du vil vente til du har godkjent ekstrakjøringen du må ta for å få korrigert for feilen med firmabilen. Dersom du skal ta en ekstrakjøring må bilen være aktiv i oppgaven Kartotek | Fastlønn/Trekk i fanen "Fri bil" mens du gjør ekstrakjøringen, slik at du får overstyrt beløp til beskatning i beløpsfeltet. 

 

Det ligger et par nyttige brukertips på Visma Community for ekstrakjøring som jeg linker til her: 

 

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Huldt-Lillevik-Lonn/Ekstrakjoring-pa-utvalgte-ansatte/ta...

 

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Huldt-Lillevik-Lonn/Hvordan-korrigere-lonn-i-ekstrakjoring/ta-p/249846

 

Skulle du trenge ytterligere hjelp til dette kan du ta kontakt med support på tlf. 09102 eller sende en webhenvendelse til support via epost:   support.hl@visma.com

 

Hilsen Elisabeth

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"