Mine områder
Hjelp
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Hvilken rutine bør man nå følge når ansatte slutter?

av Nils Fossum

Hei,

I en periode nå har mange måttet legge om til en veldig tungvinn rutine ifm. at ansatte slutter. Den man fulgte før med stor suksess viste seg å svikte i forhold til å få rapportert avslutning av arbeidsforhold etter at systemet ble klargjort for flere arbeidsforhold på samme ansattnummer. Det har kommet nye versjoner etter det og spørsmålet er derfor hvilken rutine man nå bør følge?

 

Må den ansatte som har sluttet ha status som "Aktiv" i det a-meldingen sendes inn? Skjønner at fast månedslønn ikke blir beregnet automatisk om man avslutter arbeidsforholdet mens man jobber med lønnskjøringen, altså før godkjenning. Dette fordi en stillingsandel på null prosent ikke gir en månedslønn. Blir riktig rutine å notere ned alle som slutter på et eget ark og ikke gjøre noe annet før lønnskjøringen er godkjent? Etter godkjenning, men før innsending av a-meldingen, avslutter man arbeidsforholdet på fane to. Sluttdatoen kopieres da automatisk over på fane 1. I tillegg sletter man alle faste lønnstransaksjoner, fordeler og trekk. Først etter innsending av a-meldingen endrer man vedkommendes status til sluttet.

 

Om rutinen over er den man må følge er det mange steder man kan skape feil og den er veldig tungvinn. Er derfor redd systemet har blitt endret uten at vi som jobber med lønn har fått det med oss. På den måten kan en tungvinn overgangsrutine bli hengende med oss til evig tid. Før gjorde vi alt ifm. selve lønnskjøringen og det var veldig greit! Dvs. at vi la inn sluttdato, endret status til sluttet, endret så status igjen til midlertidig aktiv. Vedkommende fikk da status som sluttet igjen ved godkjenning av kjøringen. Lærte da i starten også at statusfeltet ikke hadde noe å si for selve a-meldingen.

4 SVAR 4
Chanett Eng
CONTRIBUTOR ***

av Chanett Eng

Hei,

 

Jeg lurte også på dette, har 2 som sluttet nå i juli. Jeg lette litt og fant denne linken til en rutine:

http://community.visma.com/t5/Brukertips/Hvordan-sluttmelde-ansatte-Ny-rutine/ta-p/30730

 

Har nå nettopp fulgt den, og den funket helt greit:)

 

 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Virket umåtelig tungvint på meg, men det er kanskje bare fordi jeg nå leste det og ikke gjorde det.

Virker veldig rart at vi må hente avstemmingsrapport og gamle ameldinger for å få sluttet noen..

Eller så misforstod jeg alt, ikke uvanlig det.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei 🙂 jeg er helt enig. Gruer meg for tiden hvis noen slutter da det virker som en uendelig prosedyre å gjennomføre. Er det noen som vet om denne rutinen har blitt endret på / blitt mer lettvindt?

 

Marianne G
CONTRIBUTOR ***

av Marianne G

For ikke å glemme at hvis du sender inn elektronisk pensjonsrapport må du gå på fane 1 først og legge inn sluttdato der. Så sende filen til forsikringsselskapet, og så gå på fane 2 og legge inn sluttdato. SÅ kan du sende inn a-melding.

Og, kjører du sluttoppgjør feriepenger så får personen automatisk status sluttet, så da må du inn og endre denne til aktiv på fane 1 før du sender pensjonsrapporten. Og forøvrig alt annet.

 

PHU!!!

 

Dette er faktisk ikke greit.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"