Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hvorfor ny lønnsart for trekk i lønn for ferie ?

av Anonymous
 
38 SVAR 38
TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Nyansatt som ikke har opparbeidet ferie, men tar noen dager fri.

Jeg har brukt en lønnsart med trekk som går mot fastlønn.

Skulle jeg ikke gjort det?

Skulle jeg brukt lønnsart 12?  Men det er jo på en måte ikke ferie og jg har jo ikke feriepenger  som skal utbetales samtidig.

 

Jeg har ikke fått feil på A-meldingene selv omjeghar hatt en lønnsart for trekk i fastlønn ved fravær.

Det blir jo det samme hvis de får fri uten lønn til å gå i en begravelse...

Mange spørsmål fra meg i dag..

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Lønnsarten la beløpet til i stedet for å trekke fra.

 

Har jeg registrert noe feil på lønnsarten eller må jeg punche minus foran tallet?

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Nå har jeg laget lønnsarten. Jeg laget den fra grunnen for jeg visste ikke helt hvem jeg  burde kopiere.

Det slaø ikke registreres noe på fane 2 og 3, antar jeg siden det ikke står i bruksanvisningen.

 

Noen som vet hva rekkefølge 2 betyr?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er en pågående jobbe i forhold til å fjerne LT-koder, så de vil bli borte etterhvert.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Helt enig! Skjønner ikke hvorfor det henger igjen enda.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar! 
Har ikke fått med meg at angivelse av LT-koder på lønnart er uvesentlig. 
Ville være kjekt å fjerne feltet fra visning, plassere feltet mindre sentralt på skjermbildet eller fjerne redigeringsmuligheter.  

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

LT-koder er historie og har ikke vært i bruk etter 2015.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Det er nettopp i denne veiledningen/brukertipset det er angitt LT-kode 0 for lønnarten.
Mener det bør legges inn LT-kode 111.

Iht veiledning til a-ordningen skal Trekk i lønn for ferie rapporteres under 111 Lønn,honrar mv, se:

http://veiledning-amelding.smartlearn.no/Veiledn_Generell/#!Documents/lnnhonorarermv.htm

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei.

 

Det finnes et brukertips for dette her, med beskrivelse av lønnsarten.

Ny versjon hvor trekket kan gjøres automatisk kommer i begynnelsen av mai.

Mvh
Wenche Jacobsen 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

I beskrivelsen for opprettelse av lønnart "12 Trekk i lønn for ferie" viser veiledningen at lønnart skal settes med LT-kode "0 Ikke innberetningspliktig". Er det korrekt? Umiddelbart ville jeg anta det skulle rapporteres under LT-kode "111 Lønn, honorarer mv" Trekk i lønn for ferie går som hovedregel mot fastlønn som innberettes under LT-kode 111.  

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Kan ny LA for ferietrekk legges ut her ? Så slipper alle å ringe support. Det er vel ein god ide !

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Nei, men siste versjon er 5.17.1(1569).

Hilde Andersen2
CHAMPION *

av Hilde Andersen2

Har det kommet ny versjon med den nye trekklønnsarten for ferie?

 

jeg har versjon 5.17.1(1555)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk for svar.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
 
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Vil tro det er SSB og NAV som har etterspurt en slik splitting. For skatteetaten burde det nok ikke ha noe å si. De vil da se når og hvor stort lønnsbortfallet for feriedagene er. Frykter at vi på sikt kan risikere at de setter ned foten for at man tar hele årets trekk i juni men håper absolutt ikke det! Å få et automatisk beregnet grunnlag for ytelser fra NAV er nok en målsetning. Men i og med at de ikke skal ha en reversering av slikt trekk mot samme lønnsbeskrivelse som trekket mener jeg de bommer litt på det målet. Skal man gå bort fra kravet om inntektsopplysningsskjema fra alle må de begynne forberedelsene nå.

Fordelen med omleggingen er at lønnsslippen blir mye bedre å lese for brukerne. Da ser de månedslønn for alle 12 måneder og de ser på egen linje hvor mange feriedager de er trukket i sin lønn for. Vi har presentert det slik i mange år allerde, selv uten at det var et krav om det. Det gir også bedre oversikt over foretatt trekk for arbeidsgiver i og med at det vises som en hittilverdi hele året og man kan ta ut rapporter over lønnsarten trekket skjer via. Men om Huldt & Lillevik lander på en slik løsning når de snart kommer med ny versjon vet jeg ingen ting om. Kanskje de har valgt en helt annen teknisk løsning?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det har jeg skjønt, men jeg spurte om hvorfor.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Fordi det skal rapporteres inn på en ny lønnsbeskrivelse fra i år.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"