Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Korrigering i forskuddstrekk / feilmelding 278 A-melding

av Anonymous

Hei

Vi har en gruppe ansatte som ble trukket 50% skatt i januar, dette er korrigert ihht. nytt skattekort, men det vil si at forskuddstrekk totalt sett i februar er som en utbetaling. Vi har altså vært innen grensene for terminen jf. Skatteetatens retningslinjer for korrigering og tilbakemelding av forskuddstrekk:

 

"Når skattekortet for januar blir tilgjengelig for arbeidsgiveren skal tidligere gjennomført trekk korrigeres etter det nye skattekortet. Slik korrigering må være gjennomført innen utløpet av februar, jf. skattebetalingsforskriften § 5-5-2 annet ledd"

 

Dette har gått greit på lønnskjøring, men i A-melding får jeg feilmelding 278: Forskuddstrekk for inntektsmottaker er feil. Forskuddstrekk for XXXXXX-XXXXX er X. Forskuddstrekk må være 0 eller et negativt beløp. 

 

Tips til å løse dette?

 

 

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for hjelp. Vi har nå løst det.

Først reverserte vi korrigeringen i februar, deretter la inn igjen i januar. Alle ansatte har fått det de skulle så ble nullet ut mot 150. A-melding gått igjennom uten feilmeldinger både for periode 1 og 2

Haugl
CONTRIBUTOR ***

av Haugl

Hei, 

Jeg er relativt ny bruker av H&L, og fikk akkurat samme feilmelding. 

Ble trukket feil skatt av noen i oktober, korrigert nå i november, og ved innsending av a-melding får jeg samme 278 feilmelding. 

 

Trenger ting med teskje siden jeg er ferk 🙂 

 

Hvordan reverserer jeg novemberkjøringen for de det gjelder?

Er det bare å kjøre en lønnskjøring for de det gjelder med samme lønnsart, bare motsatt fortegn som på novemberkjøringen?

 

For så å opprette en kjøring på januar, med samme lønnsart og sum som på hovedkjøringen i november?

 

Deretter levere ny a-melding for oktober og november?

 

Her blir det også to forskjellige terminer... 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

hei,

vår feil var på grunn av feil utbetaling av lønn. Ansatt sluttet i desember og fikk utbetalt lønn i jan 2019. han tilbakebetalte den. så jeg måtte justere hans lønn og skatt. det ble justert i Feb og da fikk jeg den feilen.

er det samme måte det skal korrigeres? reversere i feb og legge inn på nytt i jan?

 

mvh

aruna 

 

Bjørg Nakken
PARTNER

av Bjørg Nakken

Sjekken om positivt skattetrekk går på MÅNED og ikke TERMIN. Det heter man skal korrigere A-meldingen den måneden feilen oppstod - så i ditt tilfelle må du korrigere skatten på januarlønnen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

har fått samme feil.

Januar A-melding er leveret og hvordan kan jeg korrigere i januar lønn nå?

 

mvh

aruna

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er bare å ta det på en lønnskjøring og presisere at den er for januar, og så sende a-melding for bare denne. Evt erstatningsmelding for hele januar.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

hei,

selv om jeg kjører den i januar , det vil stå med negativ skatt og vil jeg få en feil melding igjen? 

mvh

aruna

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"