Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Missing Connection or ConnectionString

av Anonymous

Vi har Huldt & Lillevik 5.0 med 1 bruker. Programmet er installert på server på lokalnettet, og lønnsansvarlig åpner programmet ved å klikke på en snarvei som peker på HLLonn.exe på server. Det fungerer greit, men PCen begynner å bli gammel og vi har skaffet en ny som jeg har satt opp for henne. Før jeg byttet ut PCen skulle jeg imidlertid sjekke at jeg kunne åpne lønnssystemet, og jeg kjørte HLLonn.exe gjennom lokalnettet fra denne PCen, men fikk da feilmeldingen "Missing Connection or ConnectionString" før påloggingsboksen ville kommet opp.

 

Etter litt testing fant jeg ut at:

- Det samme skjer på ny PC både med lønnsansvarliges Windows-bruker og med administratorbrukeren for lokalnettet

- Det samme skjer på alle andre PCer på lokalnettet, med diverse Windows-brukere, bortsett fra den som benyttes av lønnsansvarlig. 

- Jeg får IKKE feilmelding når jeg åpner lønnssystemet direkte på serveren.

Den lar seg altså BARE åpne på server og på ÉN enhet i lokalnettet.

 

Det er lenge siden vi har prøvd å kjøre lønnssystemet på en annen PC enn den hun bruker, men jeg husker jeg har gjort det et par ganger for noen år siden, og hadde da ingen problemer.

 

Jeg har lett etter en forklaring ved å sammenligne databasetilkoblinger på hennes PC med andre PCer, men finner ingen relevant forskjell.

 

Hva er grunnen til at jeg får denne feilmeldingen, og hva kan jeg gjøre for å ordne det?

 

Tor Harald Nævdal

J H Nævdal Bygg AS

2 SVAR 2
Ronny Årdal
PARTNER

av Ronny Årdal

Hei,

 

Vil tru at dette betyr at du ikkje har kontakt med SQL Server der databasane for HL Lønn er frå den nye maskina. Men litt vanskeleg å sei når ein ikkje kjenner installasjon/oppsett... 

- Har du aktivert TCP/IP på SQL Instansen?
- Åpna for SQL Server sin TCP/IP port i brannmur (forsøk f.eks midlertidig å deaktivere brannmur på PC med SQL Server)

- Sjekk at SQL Native Client er blitt installert av installasjonsprogrammet til HL Lønn.

- Start HLRegistry.exe på ny PC, og sjekk at du har riktig pålogging mot SQL Server under ConnectionString. Verifiser med Testknappen.
- Om du har rett pålogging, og ikkje får kontakt forsøk med å skrive SQLServer, IP port f.eks om serverinstans er HP-PC01\HL skriv HL-PC01\HL, 1433 om standard SQL port (bytt evt om du har annan SQL port på PC)

 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg ser jeg skulle også nevnt at SQL-spørringer mot lønnsdatabasen fra Excel fungerte helt fint på første forsøk, så maskinen har ikke noe problem med å kommunisere med databasen. Jeg kjørte HLRegistry.exe, og test av koblingen var vellykket på min egen maskin. Men da jeg for sikkerhets skyld nå skulle prøve å kjøre HLRegistry på den nye maskinen så jeg at alle feltene var blanke, så det var tydelig at det manglet en slags installasjon. Jeg hadde allerede prøvd å kjøre WSSetup (som jeg i ettertid ser må stå for Workstation Setup) men ut fra det forslaget i dialogboksen om plassering på server fikk jeg inntrykk av at denne filen ville installere hele programmet på nytt på serveren, så jeg avbrøt den. Nå prøvde jeg på ny, og jeg så dette tydeligvis var programmet jeg måtte kjøre for å installere på en ny workstation, og etterpå fungerte koblingen! Det virker veldig åpenbart i ettertid, men jeg fant ingenting om dette i alle de hjelpefilene jeg fant...

 

(Jeg vet fortsatt ikke hvorfor den ikke fungerer på min egen maskin hvor jeg får samme feilmelding til tross for at HLRegistry sier at test er vellykket, men jeg skal ikke bruke programmet selv så det er ikke noe problem.)

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"