Mine områder
Hjelp
MalinÅkerlund
CHAMPION **

Nyansatt og ferie

av MalinÅkerlund

Hei,
Vi betalar ut alla opptjente feriepenger på juni och gör Trekk i lønn for ferie. 

Vi har en nyansatt från 1 februar som nu har tatt ferie. Denne hade ju inte opptjennt noe feriepenger i 2019 och inget trekk gjordes därför i juni.

Hur gör vi lønnstrekket nu - ska det ligga på "Trekk i lønn for ferie", för de dagar/uke som personen tar ferie? eller ska trekket ligga på någon annan lønnsart?

Tack på förhand
Hälsningar
Malin

3 SVAR 3
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Hei

 

Hvis du ikke trakk den ansatte for feriedager i juni må du trekke ferie i etterkant, du må opprette en egen lønnsart for ferietrekk. Neste gang ville jeg ha trukket den ansatte på lik linje som de andre ansatte. Eneste unntak for å ikke trekke full ferie er hvis den ansatte kommer rett fra skolebenken eller NAV. Man skal ha fått feriepenger fra tidligere arbeidsgiver som skulle ha dekket ferien i år.

Godkjent løsning
TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Du har jo allerede opprettet lønnsart trekk for ferie. Så da er det bare å bruke den og trekke etter hvert som han tar ferie.  Det er jo ikke sikkert han tar ut full ferie. Jeg pleier å trekke ut over året etter hvert som de tar ferie. Ender som regel med at det siste trekket for ferie kommer på desember når de vil ha fri julaften og nyttårsaften og kanskje romjula også 🙂

MalinÅkerlund
CHAMPION **

av MalinÅkerlund

Takk for svarene svaren - det hjelper mye 😊

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"