for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Har arbeidsgiver adgang til å stenge av kontor for felles avvikling av sommerferie? Har ikke blitt praktisert tidligere, men er under vurdering nå pga korona-situasjonen. Hvor lang tid i forveien må ansatte informeres? Hva med dem som allerede har brukt store deler av ferien?
Løst! Gå til løsning.
Hei, det ligger i utganspunktet under arbeidsgivers styringsrett og beslutte fellesferie.
Informasjons og varselreglene i ferieloven må overholdes.
Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette. Arbeids- og sosialdep. har presisert at Corona situasjonen kan innebære at det kan foreligge "særlige grunner" mht 2 måneders fristen - dette må vurderes konkret.
For ansatte som allerede har avviklet ferie - må det forsøkes å finne løsninger på dette mellom partene. I utgangspunktet vil vi anta at arbeidsgiver i utgangspunktet her vil kunne ha lønnsplikt for de som ikke har igjen feriedager, ikke er permittert eller annet fravær.
Hvor står den 2 mnd-fristen?
Den finner du i ferielovens §6 nr.2:
(2) (Underretning)
"Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette."
Kan jo også merke deg at underretningsplikten gjelder bare når arbeidstaker uttrykkelig krever underretning.
Jeg leste ikke langt nok... 🙂
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.