Mine områder
Hjelp
Wenche M Stålby
CONTRIBUTOR **

Pendlere og dekning av flybilletter og diettkostnadert relatert til pendlingen.

av Wenche M Stålby

Vi har et firma, hvor en pandler er ansatt. Han leverer reiseregninger, hvor de atuelle pendlerkosnadene er merket.

Alt blir bokført direkte på utgiftdkontoer. Den delen som omhandler pendlingsutgifter - skal innrapporteres via a-meldinger : Utgiftsgodgjørelse - besøksreiser hjemmet annet.

Er det mulig å opprette to lønnsarter - ala fri elektronisk kommunikason - å lønnsføre den summen som omhandler pendlingen pr mnd - som en post  -  motposten vil da redusere reisekostnader.

Har dere noe forslag til hvordan dette kan løses enkelt ?

 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Kari Hilden
VISMA

av Kari Hilden

Hei.

Det enkleste for deg er nok å importere lønnsarter for reise. Disse finner du på Kartotek | Lønnsarter velg Importer (grønn pil). Der vil du bl.annet finne lønnsart nr 596 - Refusjon utlegg pendler.  Denne endrer du litt på.  I feltet Type (hvor det står Godtgjørelse/Refusjoner)velger du Regulering. Da vil du få mulighet til å legge inn motkonto på lønnsarten. Denne kan du da styre mot konto for reisekostnader.  Ved utbetaling registrerer du hele beløpet på en lønnsart som gir utbetaling og deretter den delen som gjelder pendlerutgifter på Lønnsart 596. Å sette opp en automatisk kobling på denne vil ikke gi noen fordeler, da koblingen enten vil hente antall eller beløp fra hovedlønnsarten og jeg forstår det slik at det er forskjellige beløp som skal registreres på lønnsartene.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"