Mine områder
Hjelp
TorunnS
CHAMPION ***

Sykepenger

av TorunnS

Når en ansatt bruker egenmelding eller har sykemelding skal vel tilsvarende del av lønna trekkes ut fra fastlønn/timelønn og innberettes på lønnsart for sykepenger?

 

Jeg finner ikke denne lønnsarten i kodespeilet.

Det finnes en standard lønnsart 13 på dette i H&L.

 

Hvilken lønnsbeskrivelse skal jeg bruke?

Lønnsart 13 står med Annet/lønn

Synes det er litt rart at vi bruker annet?

7 SVAR 7
Bente Bergersen
CONTRIBUTOR **

av Bente Bergersen

Følger

Bente Bergersen
CONTRIBUTOR **

av Bente Bergersen

Følger

av Ragnhild Tunheim Elgsæther

Hvor i Årsavslutningsboka står det som Aud Nygård siterer i innlegget over?

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Arbeidsgiver sender inn et inntektsopplysningsskjema enn så lenge og NAV kontrollerer dette mot faktiske innrapportering via a-meldingen. Det er bl.a. i den sammenheng det er viktig at man bruker korrekt koding av lønnsartene. I starten ble det sagt at "Annet" var greit å bruke men det viste seg i ettertid som feil. Derfor vil mange som brukte kodespeilet kunne ha slike feil i sitt lønnsartregister.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

I Årsavslutningsboka A-Å for Huldt & Lillevik står det: at ytelser innberettet som 'kontantytelse-annet' ikke vil inngå i beregningsgrunnlaget for sykepenger, og at dette må endres. Så står det at vi skal sjekke lønnsarter hvor kontantytelse-annet' er brukt. Men det står ingen ting noe sted, så vidt jeg kan se, hva vi SKAL bruke som lønnsbeskrivelse. Og - jeg finner heller ikke denne lønnsarten i kodespeilet. Mulig jeg er dum, men må spørre om dette. Skal vi, som det sies over her, at på lønnsart 13 skal bruke lønnsbeskrivelse Timelønn og fordel Kontantytelse. (Har til nå brukt beskrivelsen Annet/Lønn, Fordel Kontantytelse, og har hele tiden fått refundert sykepenger).

 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Kjenner ikke til at det er noe krav om spesiell innberetning av sykepenger fra arbeidsgiver.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Min lønnsart 13 Sykepenger står til Lønnsbeskrivelse Timelønn |Lønn, og Fordel Kontantytelse.

Så bruker jeg lønnsart 11 Trekk timer, som også har Lønnsbeskrivelse Timlelønn | Lønn og Fordel Kontantytelse.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"