Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

ansatt ønsker ikke å bruke tabelltrekk, men vil ha kun prosenttrekk

av Anonymous

Vi har en ansatt som har skattekort som så: tabelltrekk 7100 og 34% trekk.

 

H&L trekker i automatikk tabell 7100.

 

Men vi får inn et ønske fra ansatt om at hun kun ønsker å bli trekt i %. 

 

Hvordan kan vi overstyre denne automatikken, slik at H&L trekker prosent og ikke tabell? 

5 SVAR 5
Elin Westrum Hilling
CHAMPION **

av Elin Westrum Hilling

Det enkleste er å endre tabelltype til prosenttrekk, eller å hake av for biarbeidsgiver. Men å endre tabelltype vil være mest korrekt. Bare minn den ansatte på at dette vil overstyres av evt endring på skattekortet senere.

Skatteetaten sier at arbeidstaker kan be arbeidsgiver trekke mer skatt uten å måtte endre på skattekortet. Så de kan med "loven i hånd" kreve at vi trekker mer, uten at de må inn å endre skattekortet.

Å legge inn mellomliggende beløp som ekstra skattetrekk er selvsagt mulig, men det forutsetter jo at lønna er lik hver eneste mnd. Man må også da regne det ut manuelt, og korrigere manuelt ved endringer i lønn eller skattekort. Så jeg ville ikke valgt denne løsningen.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Hei

 

Da må den ansatte selv justere dette inne på skatte etaten sine sider, alternativt så kan du be om et x-tra skattebeløp som du trekker hver mnd. frem til den ansatte velger å stoppe.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Best er selvfølgelig å at den ansatte endrer på skattekortet. 

Men har hun flere arbeidsgivere så kan man huke av for bi-arbeidsgiver.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Legge inn frivillig  skatt på mellomlegget

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du huker av for bi-arbeidsgiver under personer på den ansatte så mener jeg den vil ta prosent istedenfor tabell.  

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"