Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

ny lønnsart Trekki lønn for ferie - dagsats

av Anonymous

Hei. Lurer på en ting vedr denne nye lønnsarten som skal benyttes når man trekker enkelt dager i løpet av året for ferie.

Det står at man må legge inn minus tegnet. Slik at denne trekker.

Det jeg ikke forstår er hvorfor kan man ikke opprette denne lønnsarten med f.eks. Type: Lønnstrekk, fravær slik at den trekker automatisk.?  Noen som vet svaret her?

Jeg har hatt sytemet satt opp med den gamle koden  "trekk ikke opptjent ferie" som trakk dette automatisk når jeg førte inn fravær til lønn. Dette vil jo nå da ikke fungere og man kan lett ved feil utbetale en ekstra dag istedenform å trekk.

Noen som kan hjelpe meg til å forstå dette ?

🙂

 

 

1 SVAR 1
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Burde kanskje ikke prøve meg på et svar men drister meg utpå likevel. Vi har i mange år hatt trekk i lønn for feriedager på en egen lønnsart. Dette fordi vi opplever at de ansatte da forstår lønnsslippen sin bedre (de er i for lite fokus hos programvareleverandøren i dag) og fordi vi på lønningskontoret da har mye bedre kontroll over selve trekket. Det er en stor fordel at det følger lønnsslippen som en hittilverdi ut året. Vi vil ha det som lønn og ikke trekk av to grunner. Nemlig fordi vi vil at det presenteres sammen med lønn og dermed reduserer linjen "Sum lønn" på lønnsslippen. Vi ønsker også at satsen for én dags arbeid hentes fra personkortet. Dette oppnår vi ved å velge at en av timesatsene skal tilsvare årslønn delt på 260 dager. Det gir da korrekt dagslønn for alle månedslønnede i full stilling. Men dessverre er det pr. i dag ingen måte man kan få automatisk beregnet dagssatsen til deltidsansatte med fast lønn på i H&L. Dette har vi tatt opp med Visma flere ganger uten å få noe forståelse for at det er et viktig endringsønske. Vi må derfor passe på å overstyre dagssatsen på de deltidsansatte, og det er en skummel feilkilde! Om man kunne fått en negativt sats på personkortet kunne man selvfølgelig ha lagt inn antall med positivt fortegn, noe som ytterligere hadde forbedret utseendet på lønnsslippen etter min mening. Hos oss heter lønnsarten "Korr. lønn pga feriedager". Da unngår vi å bruke ordet "trekk" for så å så komme med et negativt antall rett etterpå.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"