Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Arne Johansen
CHAMPION *

A-melding Feil MAGNET_EDAG-108

av Arne Johansen

Dette gjelder et selskap med 1 ansatt, som det ikke har vært noen endringer på i forhold til innsendelse i januar

 

Har prøvd noen innsendinger, prøvd å erstatte januar innsendingen, så sende inn på nytt, men samme hva jeg gjør får jeg  feilmeldingen 108 (se nederst):

 

Klarer overhodet ikke å se hva som kan utløse dette.  noen ideer om hvordan å løse dette? Vurderer på å "si opp den ansatte" 31 januar, lage ny ansatt og rapportere inn fra 1. februar, men det blir jo merarbeid ifbm årsoppgave lønn i og med at 2 lønninger er kjørt på den "ikke oppsagte" personen.

 

Noen som har noen gode ideer om hvordan problemet kan løses ?

 

MAGNET_EDAG-108

Rapportering mangler. Inntektsmottaker har åpent arbeidsforhold.

oeyeblikkelig

 

Alle arbeidsforhold må rapporteres hver måned til og med kalendermåneden inntektsmottaker slutter.


Arne Johansen


Daglig leder ARJO Regnskap AS
20 SVAR 20
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei Carl-Ivar Herskedal

Først og fremst er det sterkt beklagelig at du har opplevd vår support som såpass dårlig og ikke føler du har fått den hjelpen du skal.

De første 2-3 månedene i hvert år har vi ofte stor pågang, og ting tar lengre tid enn ellers i året.  For å svare kunden raskest mulig har vi mange ansatte, slik at det er nokså vanlig å møte forskjellige kundebehandlere når du ringer. Ser at det til tider er fordelaktig å kunne snakke med den samme behandleren som sist når det gjelder fortsettelse på en sak. Men vi vet at det ofte medfører at kunden må vente mye lengre, som vi ikke ønsker.  Og vi loggfører alle samtaler slik at alle skal kunne plukke opp tråden rimelig raskt. Men unntak vil forekomme, og ikke alle kundebehandlere kan alt eller er like gode på alt. Så noe variasjon vil nok forekomme. 
Så må bare beklage at du opplever dette som dårlig.

Jeg tok meg den frihet å sjekke ditt navn opp mot vårt kundekartotek og fant en sak på et firma fra 15. Februar 2017 ca kl 1600 der det rapporteres om nettopp EDAG 108 feil.  Så antar det er en og samme sak som det du her henviser til.

EDAG 108 feil kan komme av flere årsaker, men den desidert vanligste er at man ikke har oppdatert ansattregisteret med korrekte sluttdatoer og så retter dette (lenge) etter at ansatte sluttet.  Da har man som oftest feilrapportert i opptil flere måneder den tidligere ansatte som ansatt, og da holder det ikke å bare sende den siste a-meldingen på nytt. Man må rette alle med feil.  

Ser en av mine kollegaer på første linje supporten hos oss har sendt deg artikkelen vi har som dekker dette scenarioet og mange andre EDAG 108 feilkilder: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/MAGNET_EDAG-108-Rapportering-mangler-Inntektsmottaker-har-apent-arbeidsforhold/

Din database er på vår server, og jeg er en av svært få som har tilgang til å sjekke litt der.  Tok en titt på deres a-meldingsfiler og ser dere i februar 2017 får EDAG 108 på 5 ansatte fordi de Januar ikke var sluttmeldt i kombinasjon med at man i ettertid har angitt sluttdato uten å informere Altinn om dette i Januar. Da får man EDAG 108 feil i februar.  Ser du i går rundt kl 15:15 sendte inn ny A-melding for Januar der alt dette er rettet.  Men virker til at man aldri hentet tilbakemelding for denne a-meldingen(Noe man alltid skal gjøre) eller sendte ny for februar for å bekrefte at rettelsen fungerte.  Så virker som du kanskje har fulgt vårt råd, og fått tilsynelatende løst saken men glemt å sjekke resultatet. Altså ikke er klar over at saken er løst?

Vennligst hent tilbakemelding for siste a-melding i Januar. Og så send Februar på nytt.  Da burde det fungere.
Hvis ikke, bare svar her, eller send epost til support.mamut.no@visma.com og forklar kort hva du gjorde og henvis til Morten H i din epost, så får jeg den ganske direkte.  For dette skal vi  greie å fikse om ikke du slik nevnt over allerede egentlig har løst det.

mvh
Morten H
Visma Mamut Support


 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎21-01-2020 14:00 ( )

ok!

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Denne tråden omhandler i utgangspunktet Arne J sin problemstilling ang EDAG 108  fra Februar 2015. Senere har flere, som de så klart står helt fritt til å gjøre, svart med andre ulike problemstillinger helt eller delvis relatert til opprinnelig problemstilling.  Utfordringen er at selv om alle kanskje har samme "feilsymptom", edag 108, kan årsakene være helt forskjellige.

Linken jeg ga var til svar på Marits sin forespørsel.  Men den dekker så og si alle andre EDAG 108 problemstillings også. Uten åha noen faktisk statistikk å legge frem vil jeg tro den dekker 99 av 100 EDAG 108 problemstillinger. Unntak er om feilen skyldes flere aktive a-meldinger samtidig, som var mulig å få til under visse forhold i eldre utgaver av Mamut. Dette er nå forbedret i nyere utgaver.

Til ditt spørsmål Jone:
Man skal følge kontantprinsippet med A-melding. Ergo skal den med i a-meldingen den måneden lønnen utbetales.  Mamut baserer seg ene og alene på lønnskjøringsdatoen.  Utbetales lønnen i januar, skal lønnskjøringsdatoen være i januar, og da blir denne lønnskjøringen kun (!) med i A-melding for januar. Ingen andre måneder.  Så lenge man gjør dette riktig, så vil sammenstillingsrapporten vise "totalene" for året til den enkelte ansatte.  

Merk at regnskap ikke har noen rolle i A-meldingen, da A-meldingen er en lønnsrapportering kan man si. Regnskap er sånn sett ikke relevant for A-meldingen.  

Hvis du har levert a-melding direkte i Altinn, og nå sender fra Mamut og får EDAG 108 feil på alle ansatte (?), så er det punkt 4 i artikkelen jeg la ved til Marit du skal se på.

 

mvh
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg kjørte manuelle A meldinger i altinn i hele 2015 fordi jeg ikke var klar over at regler rund peiodisering var endret. Da lønn for desember ble ført og utbetalt etter årets slutt, ville A melding for januar inneholde lønn for desember slik at dette beløpet ble tatt med på begge år. Nå må jeg også regne ut beløpene på "Sammenstilling til inntektsmottaker" selv fordi Mamut ikke kan forholde seg til perioder og regnskapsår på en fornuftig måte.

Men altså: Jeg skulle gjerne begynt å kjøre a meldingene fra Mamut igjen men får denne feilen på alle ansatte som er aktive.

Jeg tror ikke noen av punktene i linken du la ut er problemet.

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei Marit

Det er umulig å kunne uttale seg pressist om det du sier her uten å vite mer.  Men vi har sett et et særdeles stort antall EDAG 108 feil skyldes at bruker av program har gjort feil slik at punkt 1 i følgende link forklarer og løser:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/MAGNET_EDAG-108-Rapportering-mangler-Inntektsmottaker-har-apent-arbeidsforhold/

Kun et fåtall har denne feilen pga noe teknisk, og da hadde det ikke latt seg løse slik du sier du fikk til. Da måtte man vanligvis gjort andre ting også for å løse det.

mvh

Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette er tydelig en feil i Mamut. Jeg måtte sende inn 7 a-meldinger for 2015 på nytt for å få bukt med dette problemet. Hadde en ansatt som var utmeldt 30.06.15 og som jeg ikke har fått feil på før i januar 2016. Etter at jeg sendte alle på nytt gikk det bra å sende januar.

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Det holder å generere en a-melding og sende inn for aktuell måned.  Det skal du gjøre for hver måned uavhengig av om det er lønn på måneden. Er det lønn, blir det med, hvis ikke blir uansett ansatte rapportert inn.  I motsatt tilfelle har man ikke levert a-melding, og man kan få bot.

mvh
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dersom ingen får lønn en måned, må jeg da kjøre en "0" lønn i lønnsmodulen for å unngå EDAG-108? Eller skal det vare mulig å bare generere a melding for måneden det gjelder?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

"Da må de også sendes på nytt, da i rekkefølgen de kommer (jan, feb, mars osv)"   

Det har jeg gjort, og løsningen virker, ihvertfall for meg.

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Til alle EDAG feil man måtte få, så anbefales det at man sjekker opp med Altinn sin oversikt :
https://www.altinn.no/Global/Forklaring%20til%20feilmeldinger.pdf

For EDAG_108 har de en ganske god forklaring.  Men det kan likevel være vanskelig å løse hvis det er flere som bruker systemet.
Fordi meldingen betyr at det er inkonsistens mellom innrapporteringene. At man f.eks. sier at en person sluttet i Januar i A-meldingen for Mars, mens man i A-meldingen for Februar sa at han jobbet der. De to kan ikke begge være sanne samtidig, og da får man EDAG 108.

Vanligste feilen er at man har rapport inn sluttet ansatt som aktiv ansatt i januar og februar, og i mars oppdager man feilen og retter den.
Men da sier man at sluttet ansatt faktisk har sluttet i f.eks. 2014 som kommer direkte i konflikt med det man har rapporter inn i Januar og Februar.  Da må de også sendes på nytt, da i rekkefølgen de kommer (jan, feb, mars osv).

mvh,
Morten H - Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Er frustrert over akkurat det samme problem som dere andre, og lurer på hvordan jeg skal komme meg ut av dette. Har installert nyeste versjon og gjort som Arve Johansen sa, men problemet bare fortsetter Får hele tida meldingen: Avvik gjelder xx NN, Beløp.  Id MAGNET-EDAG-108  Har 2 ansatte,én som fortiden ikke får lønn og én som begynte 1.2. og sluttet 28.2.(sluttet dato har jeg merket) og som ikke har fått lønn heller. Og det er denne personen jeg får feilmelding på.

Er det noen hjelp å få der ute? Please!

Arne Johansen
CHAMPION *

av Arne Johansen

Jeg installerte den nye versjonen, som åpner for å velge hvilken oppgave som erstattes (istedenfor automatisk den siste som forrige versjon gjorde). Erstattet "problemoppgaven" og lastet inn ny februar oppgave, og ingen feilmelding 🙂  

Sjekket også ut den nye rapporten for innbetaling av AGA/Skattetrekk.  BRA Mamut!!  Kom litt sent, men bedre sent enn aldri 🙂 

Alt i alt har den siste versjonen ryddet opp slik at det nå virker som lønnsbiten/a-meldingsbiten skal kunne gå greit fremover.


Arne Johansen


Daglig leder ARJO Regnskap AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen,

Ved kontakt ved Altinnportalen - support avklarer de at feilmeldingen hos oss skyldes at vi hadde sendt inn registrering av arbeidsforhold på vedkommende direkte i Altinn den 16.01.15 fordi man ikke kan sende inn både via Altinn direkte og Mamut (kun 1 av innrapporteringsmåtene). Løsningen hos oss er altså å gå inn å nulle ut meldingen som ble registrert direkte i Altinn for deretter å kjøre tilleggsinnsendelse på vedkommende i januar - og deretter februar 🙂
Imidlertid må jeg nå finne ut av hvordan jeg sender inn A-melding på kun 1 (altså tilleggsmelding) uten at dette overstyrer den ordinære meldingen.. Vet noen om hvordan jeg gjør det?

Vennlig hilsen
Svanhild

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hallo,

Vi sitter med samme feilmelding her (på en ansatt). Hvordan får vi løst det?

Takknemlig for raskt svar.

Vennlig hilsen
Svanhild Jenssen

Eirik Tronstad
CONTRIBUTOR *

av Eirik Tronstad

Hei Arne Johansen og LIne Salvesen

Takk for at du har tatt arbeidet med dette og informerer om dette. Har eksakt samme problem som deg, og har oppgaver fra januar innsendingen som ligger inne (skyldes en annen feilmelding) som gjør at jeg får feilmelding for februar. Får som deg ikke løst problemet og 5. mars er like rundt hjørnet.

Vurderer å legge inn oppgaven direkte i Altinn for februar, men frykter vel da at det oppstår nye komplikasjoner  igjen ved neste innsending.

Og en ny versjon kommer vel ikke før innsendingsfristen? Forslag til løsning fra Line?

 

Mvh

Eirik Tronstad

Arne Johansen
CHAMPION *

av Arne Johansen

Etter en lengre samtale med skatteetaten og support Mamut fikk jeg avklart hva problemet er (men ikke løst det).

Det er den første oppgaven som "henger" og ikke blir nullet ut. I følge support til Mamut kommer det en ny versjon om en uke eller to som støtter valg av hvilken oppgave som skal erstattes (da kan jeg løse problemet).  I tillegg ska den nye utgaven støtte utskrift av tilbakemelding av oppgaven - slik at vi forhåpentligvis får en grei rapport med beløp og kid over innbetaling.

Så nå venter jeg i spenning på ny versjon.


Arne Johansen


Daglig leder ARJO Regnskap AS
Arne Johansen
CHAMPION *

av Arne Johansen

Hei Line og takk for svar.

Problemet mitt er ikke at noen har sluttet, men at Altinn av en eller annen grunn tror det.

Er den samme ansatte som jeg rapporterte inn i januar, ingen andre endringer en skattekortet er blitt utført. Derav problemet når tilbakemeldingen sier at den ansatte har et hengende arbeidsforhold.

 

Det jeg lurer på nå er om jeg må si at arbeidstaker har "sluttet" 31.01 og ansatt igjen 01.02 med et nytt ansattnummer men ellers samme informasjon (ulempen er jo at jeg allerede har kjørt 2 lønninger, jan, feb på personen) og at jeg da må fikse og trikse når jeg kommer til januar for å få "sammenstillingen over inntekter" til å stemme med den virkelige verden.


Arne Johansen


Daglig leder ARJO Regnskap AS

av Line Salvesen

Hei Arne!

 

MAGNET_EDAG-108 skyldes at du har innrapportert en ansatt i en måned (f.eks januar) og vedkommende er ikke med i meldingen for den påfølgende måned (f.eks februar). 

Dersom vedkommende sluttet i januar må korrekt sluttdato settes og A-meldingen leveres på nytt for den aktuelle måned.

Dersom vedkommende nå rapporteres som startet i januar, men ikke tidligere er meldt inn i etterfølgende måneder må det også sendes erstatningsmelding for disse, slik at denne ansatte kommer med i alle aktuelle måneder.

 

Med vennlig hilsen

Line Salvesen

Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

a-melding  MAGNET_EDAY-108.  Kan det være at Mamut ikke skulle sendt inn

'ERSTATTER'  når forrige melding var avvist av ALTINN' Altinn har ikke noe å

erstatte. Håper noe i Mamut ser dette og svarer.. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

jeg har samme problemet - magnet_edag-108. 

Har 5 ansatte men kun en jobber hver mnd. Jeg hadde først en feil i en lønnsart (periode 2) 

Rettet den tror jeg .. annulert lønns- kjøringen .. (som sikkert ikke var nødvendig).

Sendte a-melding på nytt .. og på nytt .. Der virker som at Mamut sender det riktig.

Personen som får lønn denne mnd er med i forsendelsen. Også de andre 4.

Men det er et uttall av 'erstatter .. erstatter.. ' før den siste a-meldingen kommer.

Virker som at Altinn ikke fortsetter å letet etter den 'finner' erstatter,men slutter

på den første og melder at alle må meldes hver mnd.  ??  Venter spent på

løsning..