Mine områder
Hjelp
Mariannw
CONTRIBUTOR ***

Elektronisk kommunikasjon til ikke lønnet leder.. Mamut

av Mariannw

Hei,

Noen som vet hvordan jeg skal rapportere inn Fri telefon i Mamut (Naturalytelse) til vår daglige leder som egentlig er pensjonert og ikke får lønn fra vårt AS? Han betaler selv forhåndsskatt to ganger i året for andre ting.

Når jeg bruker lønnsart 547 så blir det trukket skatt og jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere det. For han har jo ingen lønn å trekke skatten fra.

Jeg prøvde å huke bort "trekkpliktig" inne på lønnsarten. Men da jeg sendte det til Altinn fikk jeg feilmelding. Så det var kanskje ikke rette metoden?

Noen som kan hjelpe?

3 SVAR 3

av Line Salvesen

Hei!

 

Slik jeg forstår det, så ønsker du å innberette det som skattepliktig, men uten å trekke skatt. Da må du overstyre skattetrekket og sette det til 0. Her ser du hvordan: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Mamut-One/Hvordan-kan-jeg-la-vaere-a-beregne-skatt-pa-en...

 

Mvh Line Salvesen

Senior supportkonsulent, Mamut support  

Mariannw
CONTRIBUTOR ***

av Mariannw

Tusen takk, Line.

Jeg har prøvd det, men overstyr skattetrekk firkanten reagerer ikke. Det går kun an å trykke på halv skatt. Men det hjelper meg jo ikke.

Et det noe feil her? Som en test har jeg nå prøvd å legge inn vanlig lønn på meg selv og så overstyre skattetrekket. Men heller ikke her får jeg huket av firkanten.

Mariannw
CONTRIBUTOR ***

av Mariannw

NÅ fikk jeg det til. Måtte skrive inn lønnsart 991 først og så beregne skatten. Da ble "overstyr skattetrekk" knappen avhuket. Så da er problemet løst. Tusen takk!!