Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Feriepenger 2017

av Anonymous

Hei

For 2017 skal det i følge nye regler være oppgitt: månedslønn, feriepenger og et såkalt ferietrekk.

Hvilken kode skal jeg bruke på dette? Lager jeg den selv og hva skal stå i den?

Vi har til nå bare brukt feriepenger og et trekk for de dagene som er for mye. Dette må vi i år gjøre anderledes.

 

mvh

Knut

 

7 SVAR 7
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Siden vi ikke vet hvilket type trekk den enkelte bedrift evt ønsker er ikke slike lønnsarter laget. Fremfor å ha mange nesten like lønnsarter som kan forvirre har vi droppet å inkludere dem til fordel for at kunden enkelt bare lager sin egen.  

Dette står da detaljert beskrevet hvordan man gjør i artikkelen jeg la ved i tidligere svar i denne tråden:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/Hvordan-fore-tilleggtrekk-feks-426-av-manedslonn-ved-utbetaling-av-feriepenger/ 
Men da med den modikasjonen jeg nevner i svar litt lengre ned.

mvh
Morten Heide

Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Morten,

 

Det er den siste lønnarten du bruker her jeg lurer på, den som trekker hele ferien. Tidligere har jeg bare bruke

LA765 Feriepenger  

LA31 4/26 månedslønn

 

Nå skal vi bruke månedslønn + feriepenger - 5 uker ferie.

Jeg er vel på jakt etter den LAXX som du henviser til som trekker hele ferien. Er den laget eller er det noe vi må lage selv, evt hvordan.

 

Mvh

Lena

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei Lena

Det du skriver klarer jeg ikke helt å forstå. 
Månedslønn vises på lønnsslippen, slik den alltid har, om du legger inn månedslønn.   

Arbeidsmiljøloven er ikke av hva jeg kan se endret for hvordan en lønnsslipp skal fremstå.
Men det er riktig at man egentlig skal inkludere feriepenger, vanlig månedslønn og så trekk av månedslønn (evt inkl f.eks.  4/26  trekk).

Ønsker man det kan man modifisere formelen fra å være f.eks. -(g_empex.r_month)*(4/26) til å bli
-((g_empex.r_month)*(4/26)+g_empex.r_month)
Da skulle trekket pluss månedslønnen bli slått sammen.  

Da blir lønnsslippen ca f.eks. slik:
LA30  Månedslønn 50000,-
LA765 Feriepenger 66000
LAXX Trekk i Lønn pga ferie -57692,-


Håper dette gir mening.

mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Kan ikke se at det står noe ang det som er nytt av i år er at en månedslønn skal vise på lønnslippen på denne siden du henviser til.

Siden vi er pliktig til å legge inn  en månedslønn, så er det vel laget en lønnart som trekker hele ferien da ??

 

Mvh Lena Haave 

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide (Oppdatert ‎06-07-2017 12:33 ( )

Hei

Når man utbetaler "vanlige" feriepenger er det på bakgrunn av opparbeidet grunnlag året før(og dens avsetninger).  Dette utbetales i Mamut alltid med lønnsrt 765. Er noen 60+ år bruker man også lønnsart 770.   Men skal noen få feriepenger for lønn opptjent i samme år, brukes lønnsart 775. 
Her står det mye om alt rundt feriepenger i Mamut:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busi...

mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Skal månedslønn være med i beregningen for feriepenger? For når jeg legger inn L-art 30 Månedslønn blir denne med i beregningen. Da blir jo utbetalingsbeløpet helt feil.

Men om jeg legger inn L-art 765, L-art 33 Trekk feriepenger blir det korrekt.

Hva må jeg gjøre for at L-art 30 Månedslønn skal være med på lønnsslipp og rapporteres til A-melding uten å bli tatt med i beregningen?

 

Mvh Gry Jensen

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide (Oppdatert ‎06-07-2017 12:28 ( )

Hei

Om jeg forstår deg rett, så har du allerede lønnsartene for trekket dere bruker siden dere har gjort dette før.  Alt du trenger å gjøre da er endringen i punkt 6 i følgende artikkel om dette:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busi...

Bare spør om noe er uklart.


Mvh,
Morten H
Visma Mamut Support