Mine områder
Hjelp
Arne Johansen
CHAMPION *

Lønnslipp på mail uten outlook

av Arne Johansen

Er det mulig å få sendt ut lønnslipper på mail uten outlook?

I forbindelse med oppgradering av PC ble office 64 bits installert, og nå seg jeg at Mamut one ikke støtter dette.  Finnes det en intern smtp protokoll eller annet som gjør at jeg kan maile rapporter og lønnslipper uten å måtte avinstallere hele offiicepakken og reinstallere den som 32 bits (som er litt bakvendt, siden mamut burde støtte fremtiden)

 


Arne Johansen


Daglig leder ARJO Regnskap AS
5 SVAR 5
MaciejA
VISMA

av MaciejA (Oppdatert ‎03-10-2019 12:08 av MaciejA VISMA )

Hei Arne,

 

Det lar seg dessverre ikke gjøre.

Du kan eventuelt skrive ut til PDF og så maile disse manuelt.

For å ha mulighet til å sende e-post direkte fra Mamut må man ha en e-post konto knyttet til Outlook , per idag vil det ikke være mulig å sende e-post direkte fra Mamut uten Outlook.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Men da burde jo Mamut så absolutt fungere med 64-bits Office. 

Vi måtte også installere 32-bits, for det blir jo voldsomt tidkrevende å skrive som pdf og sende manuelt.
Jeg har en liten mistanke om at manglende løsning på dette problemet er bevisst for å tvinge alle til å bruke Autoinvoice også til dem som ønsker fakturaene som pdf-vedlegg på mail.
Via Outlook er det jo gratis for oss, mens Visma tar betalt pr. faktura via Autoinvoice.

av Øystein Rambøl

Grunnen til at Mamut bare støtter 32-bits Office er at Mamut selv er en 32-bits applikasjon.

 

Microsoft en liste over grunner for å velge det ene eller andre her: https://support.office.com/nb-no/article/velg-mellom-64-biters-eller-32-bitersversjon-av-office-2dee...
Sitat fra grunner til å bruke 32-bits: 

"Du har 32-biters COM-tillegg uten 64-biters alternativ" - Dette bruker Mamut .
"Du har 32-biters MAPI-apper for Outlook" - Dette bruker Mamut.

 

Det å gå fra 64-bits til 32-bits Office er også enkelt.

  1. Avinstaller Microsoft Office fra Start - Innstillinger - Apper.
  2. Gå inn på www.Office.com og logg inn. 
  3. Velg å installere Office.
  4. Ikke velg Standard, men Andre valg.
  5. Velg korrekt språk og 32-bit versjon.
  6. Klikk så Installer.

 


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous


Det er nå en god stund siden Microsoft startet å installere MS Office 64 bit som standard.  Visma har hatt noen år på å kompilere en 64 bits versjon, med 64 bits mapi støtte: 

 

https://docs.microsoft.com/en-us/office/client-developer/outlook/mapi/building-mapi-applications-on-... (artikkelen er fra 2015)

"Rebuild the application as a 64-bit application. Otherwise, all MAPI method and function calls (except for MAPISendMail) will fail."

Hvor vanskelig kan det være?   

 

av Øystein Rambøl

Mamut er i store deler laget i Microsoft Visual Foxpro.

Dette utviklingsverktøyet er kun 32-bit.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS