Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Videreutvikling av Mamut? Andre alternativer?

av Anonymous

Hei,

Jeg jobber i en bedrift med rundt 20 ansatte, hvorav 8 stk bruker Mamut. Vi bruker Mamut til alt fra prosjektplanlegging og faktura til lønn og statistikker. Vårt relativt kortsiktige mål er å bli et tilnærmet papirfritt kontor.

Hvilke alternativer har vi til å modernisere og effektivisere driften vår med Mamut? Kan vi for eksempel få Autoinvoice, og vil denne tjenesten bli mer smidig etter hvert? Mamut Online opplever vi som veldig treigt, det er heller ingen mulighet for å fordele faktura og enkelt kontere via Mamut Online.

Vi har flere som håndterer og konterer faktura, og jeg vil helst ikke ha de i bilagsregistreringen for å kontere, det er dømt til å gå galt. Det ville vært optimalt om de kunne trykket seg inn på Mamut Online, sett på listen over inngående faktura hvilke faktura som var merket til dem(navn, nummer, farge, hva som helst), trykket seg inn og kontert dem/satt på prosjektnr/avdeling der, så kunne jeg ha sett over, evt korrigert, og så sendt det over til bilagsregistreringen for remittering.

Per i dag kommer jo alt til samme adr, og vi må likevel sitte å skrive ut alt som kommer inn, få det kontert, og så legge det manuelt inn i Mamut. Løsningen for oss slik den er nå har ingen verdi for oss med tanke på å bli et papirfritt kontor, og jeg ser ikke noen enkel løsning som ikke kan skape rot i regnskapet.

Videre har jeg spørsmål om Visma.net; Er det denne løsningen som er ønskelig at «alle» skal inn under? Vi får litt signaler om at Mamut har blitt lagt til sides og at det ikke lengre utvikles noe for dette systemet, kun nødvendige oppdateringer i henhold til gjeldende regelverk og operativsystemer. Er disse signalene til dels riktige, eller jobbes det med å også utvikle Mamut til å bli mer automatisert og skybasert?

Hvis disse signalene vi har fått viser seg å stemme, så vil vi jo snart være nødt til å gå over til en annen løsning som henger med i tiden. Vi har fått demonstrert Visma.net fra lokal leverandør/partner, men vi ser løsningen som ufullstendig når det ikke er en «Dokument»-fane i kontaktkortet. Vi er helt avhengig av å ha dette integrert, aller helst med mulighet til å enkelt legge ved utgående og innkommende e-poster, det er ikke aktuelt med en tilleggsløsning som dere tilbyr per i dag. Skal vi gå over til noe annet så er det en forutsetning at det oppleves som et løft og ikke som en nødvendighet, spesielt for de her som jobber med prosjekter der både mail og viktige dokumenter legges i kontaktkortet for enkel oppfølging.

 

Vi ønsker et regnskapssystem som har alt Mamut har i dag, i tillegg ønsker vi at fakturering og mottak av faktura er elektronisk og til dels automatisert. Ønsker en siste kontroll via regnskapskontoret før faktura sendes fra salg og delelager. Ønsker også at innkommende faktura kan sjekkes og konteres på de forskjellige avdelingene med enkelhet, f.eks om vi har 28 faktura i innboksen og 12 av de er til salgskontoret, så kan jeg merke de med navn eller noe som identifiserer hvem som er ansvarlig for fakturaen, slik at vedkommende kan kontere og godkjenne faktura. Her ønsker vi også en dobbeltsjekk via regnskap før faktura evt sendes ut.

Forstår at det er flere løsninger som tilbys, er det noen av disse som kan passe våre behov bedre?

 Puh..! 🙂

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi har samme tanker, og er opptatt å bli papirløst på sikt.
Kom gjerne tilbake til oss med samme løsning.

Jeg er å kontakte hver dag, på telefon og mail.

Elin H. Thoresen
CONTRIBUTOR ***

av Elin H. Thoresen

Finner en gammel tråd her, som passer inn hos oss også. Hvordan ble dette løst, evt hva anbefaler dere i dag??? Hører gjerne ifra dere!!!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Elin,

 

Takk for at du skriver til oss!

 

Siden emnet på tråden gjelder utviklingen av Mamut One vil jeg gjerne også svare på det.

Mamut One er planlagt utviklet og vedlikeholdt i mange år fremover, og det foreligger ingen planer om å avslutte løsningen. Mamut One er fortsatt et av Norges mest brukt økonomisystem.

 

Vi har forstått at det er noe usikkerhet om dette, og det er mulig at det stammer fra Vismas store fokus på nettbaserte løsninger. Det er riktig at det er her man vil finne det store digitaliseringsgevinstene i fremtiden, men samtidig er det viktig å være klar over at det finnes flere muligheter for digitalisering i Mamut One i dag.

 

Noen eksempler:

 

Har du ikke aktivert Mamut AutoInvoice for sending og mottak av elektronisk faktura (både for B2C og B2B) anbefaler jeg at du gjør det.

Du kan se hvordan det gjøres her:https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Mamut-One/Hvordan-aktivere-Visma-Autoinvoice-for-Mamut/t...

 

Mange vet heller ikke at vi har en mobil app som gjør at du kan scanne kvitteringer rett inn i Mamut. Se hvordan du kommer i gang med denne her: https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Mamut-One/Manedens-supertips-i-Mamut/ba-p/229427

 

Jeg kontakter deg også for en prat rundt dette i løpet av kort tid.

 

Med vennlig hilsen,

Aina

Elin H. Thoresen
CONTRIBUTOR ***

av Elin H. Thoresen

Takk for  tilbakemelding!  Bruker allerede disse to alternativene, men Auto Invoice er ikke imponerende i bruk. Er man litt mer enn en enmannsbedrift blir det vinning opp i spinning når det ikke finnes noen løsning for godkjenning før bokføring. Søkealternativene er også for begrenset. Faktisk dårligere enn tidligere løsning. I følge annen chatt om emnet skal dette komme i utbedret versjon når det kommer ny versjon av Mamut til jul.. (2019 håper jeg).

Du kan gjerne ringe om du ønsker det. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Endelig en som har de samme utfordringer som oss. Jeg ønsker akkurat samme "system" som deg. Det som eksisterer pr idag fungerer ikke i forhold til å bli papirløs.

Det er heller ikke aktuelt å gå over til noe annet enn Mamut, da vil vi i tilfelle velge et bransjerelatert program som vi har fått tilbud på, men i første omgang valgte bort, i denne omgang,  fordi det omfatter produksjonsrelaterte ting vi ikke er helt klar med i produksjonen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

^ Jeg er til dels vanskelig å få tak i da jeg ikke jobber fulltid, men ta gjerne kontakt på mail med link/oppsett av hva som kan passe oss, og gjerne også et overslag på hva dette kommer på i pris. Ønsker å få gått gjennom dette med Daglig Leder neste uke slik at han kan komme med noen innspill til andre ting som kan være viktige, så kan vi ta dialogen derfra.

Jeg bruker regnskap-adressen vår, benytt gjerne den dersom dere har den i systemet. Alternativt få den opplyst over telefon, da ringer du 75602700 og trykker til lager, så får du evt snakke med meg om jeg er her og er ledig.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Anette, 

Takk for din henvendelse og en god beskrivelse. Jeg tror vi har løsnigner som kan hjelpe dere og jeg ringer deg slik at vi kan diskutere hvilke muligheter dere har. 

Sales Manager, Visma Mamut AS