Mine områder
Hjelp
Heidi Mæland
CONTRIBUTOR *

B2C og avtalegiro.

av Heidi Mæland

Vi har en klient med mange privatkunder som får tilsendt avtalegiro. Nå skal vi begynne å ta i bruk efaktura og har inngått avtale med banken om dette. Har forstått det slik at det skal være mulig å kombinere efaktura med avtalegiro i Visma Business Byrå. (klientens bank sier også at dette skal fungerer) Men hvordan fungerer dette i praksis? Vil vi få en meldig når kundene inngår en slik avtale, og vil i så fall denne informasjonen bli sendt automatisk til Visma slik melding om avtalegiro gjør? Vi får pr i dag oppdatert denne informasjonen på kundene både når de inngår og når de avslutter avtalen om avtalegiro. Det hender det er kunder som er i forkant og inngår avtale om efaktura før de skal betale en faktura. Vi har tidligere fått tilbakemelding på at det er info i form av en faktura som skal generere en avtale, ikke at kundene er i forkant selv og søker opp hva de forskjellige fakturautstedere tilbyr. Føler jeg får litt mangelfull informasjon og håper at det er noe der ute som har erfaringer på dette feltet. Ønsker ikke å prøve å feile for mye. Tar også mye tid. 

6 SVAR 6
Heidi Mæland
CONTRIBUTOR *

av Heidi Mæland

Takk. Vi prøver.

av Svein Holanger

Hei

Med "gammel" mener jeg at de har en avtale direkte med NETS i dag og ønsker å bytte til AutoInvoice. Da må enten alle mottakerne slette avtalene de har med denne avsenderen i nettbanken sin og så inngå avtale på nytt med gjennom AutoInvoice. Ellers så må man få fatt på eFaktura-referansen til mottakerne og legge dette inn i GLN-nummer-feltet på kunden i avsenders ERP-system. Fra Visma-ERP-systemene blir kundenummeret til mottakeren brukt som eFaktura-referanse med mindre det ligger noe annet i GLN-nummer-feltet. Så alle nye avtaler med eFaktura mellom avsender og mottaker vil få kundenummeret til mottaker som eFaktura-referanse. 

Håper jeg fikk forklart dette så det var forståelig.

Ingelstrand
PARTNER

av Ingelstrand

Hei

Har vi kommet noe lengre på avtalegiro og autoinvoice ?

 

Mvh

Leif I

av Per Øyvind Trydal

B2C og avtalegiro fungerer veldig bra dersom man bruker VB v12.10 eller nyere. Autopay brukes for å sende avtalegiro og Autoinvoice for å sende eFaktura (B2C). 

Ta kontakt med din Visma forhandler for å få satt opp dette riktig da det er litt ulikt ifht Autopay 3 og .net Autopay

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Heidi Mæland
CONTRIBUTOR *

av Heidi Mæland

Hva mener du med gammel avtale med Nets? Mener du da gammel som eks flere år siden, eller tenker du på generelt avtale med Nets. Og hvis klienten vår da har en gammel avtale, hvordan lar det seg ordne å kombinere avtalegiro med B2C-løsningen? Trenger å få litt bistand, men føler at vi er litt overlatt til oss selv. Har vært kontakt med konsulenter med får ikke all info vi trenger.  

Godkjent løsning
Svein Holanger
VISMA

av Svein Holanger

Hei

Avtalegiro fungerer ikke sammen med B2C-løsningen til AutoInvoice (eFaktura rett i privatpersoners nettbank). Hvis dere bruker en gammel avtale direkte med NETS er det mulig å få til dette. Vi ser på muligheten for å få det til via AUtoInvoice, men vet enda ikke om/når dette vil komme.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"