Mine områder
Hjelp
Lena Kirkeberg
CONTRIBUTOR *

Feil sats feriepenger

av Lena Kirkeberg

En ansatt ble lagt inn ble feil feriepengesats (10,2% i stedet for 12%) inneværende år. Hvordan kan vi enklest korrigere dette? Må det gjøres manuelt i feriepengeoversikten på lønnstaker når det oppdateres i jan 2022 eller finnes det en måte å kjøre dette systemmessig på slik at vi også får et bilag til avsetningen som må korrigeres?

3 SVAR 3
Nina Sivertsgård
CHAMPION *

av Nina Sivertsgård

Hei. Lar man det være slik det er så vil vel den ansattes lønnslipp da vise feil gjennom hele år 2021? Det synes ikke jeg at er en god løsning.... Nina 🙂

av Pierre Reklev

Hei Nina,

 

Da har jeg sjekket litt mer og så langt jeg kan se vises bare feriepengegrunnlag og feriepengeopptjening fra forrige år på lønnsslippen.  Da vil det ikke være noe feil selv om man endrer satsen på lønnstaker i løpet av året.  Grunnlaget er det samme uansett sats.  Hvis det var feil % i 2020, må man jo regulere feriepengene som ble beregnet av feriepengelisten.

Hvis det vises opptjente feriepenger for inneværende år på lønnslippen så er det laget en spesialversjon av lønnslippen for dere.
 
Ha en super dag videre. 😊
Godkjent løsning
Pierre Reklev
VISMA

av Pierre Reklev

Hei Lena,

 

Hvis det står 12% i firmaopplysninger lønn, bør avsetningen i regnskapet være riktig.  Den som står på lønnstakeren må rettes til 12%.  Da vil det bli benyttet ved kjøring av feriepengelisten til neste år og det skal bli korrekt da. 

 

Ha en super dag videre. 😊

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"