for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
I løpet av 2014 ble det kjøpt en varebil, finansiert med lån. Jeg er usikker på hvordan jeg fører dette (innkjøp og opptak av lån) i contracting. Jeg har opprettet konti i hovedbok, og foretatt innstillinger i system for klargjøring av driftsmidler (bilagsarter, fast bilagsart og driftsmiddelgruppe).
Vi har også en varebil fra tidligere med en inngående saldo (vi brukte ikke Contracting i 2013, så det er lagt inn IB manuelt med tall fra eksternt regnskap). Må det også opprettes driftsmiddel på denne, eller er dette bare nødvendig hvis vi ønsker automatiske avskrivninger (altså: holder det at den ligger inne med saldo på f.eks. konto 1230)?
Bør disse varebilene ha separate konti for saldo og gjeld?
På forhånd takk for hjelp.
Løst! Gå til løsning.
Vi ble enige om å føre lånet mot leverandør og en konto for lån siden du hadde fått en inngående faktura på dette.
Når det gjelder å få inn inngående saldo på driftsmiddelet må du først opprette driftsmiddelet under Regnskap-Driftsmiddel-Vedlikehold-Driftsmiddel.
Deretter går du på Regnskap-Driftsmiddel-Registrering-Oppstart driftsmiddel. Her oppdaterer du driftsmiddelet med tidligere saldoer. Denne prosedyren vil ikke oppdatere hovedboken, kun selve driftsmiddelet.
Visma Software AS
Karenslyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Tlf: 09101