Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Opptak av lån/kjøp av DM og generelt om gjeld/DM

av Anonymous

Hei,

 

I løpet av 2014 ble det kjøpt en varebil, finansiert med lån. Jeg er usikker på hvordan jeg fører dette (innkjøp og opptak av lån) i contracting. Jeg har opprettet konti i hovedbok, og foretatt innstillinger i system for klargjøring av driftsmidler (bilagsarter, fast bilagsart og driftsmiddelgruppe).

 

Vi har også en varebil fra tidligere med en inngående saldo (vi brukte ikke Contracting i 2013, så det er lagt inn IB manuelt med tall fra eksternt regnskap). Må det også opprettes driftsmiddel på denne, eller er dette bare nødvendig hvis vi ønsker automatiske avskrivninger (altså: holder det at den ligger inne med saldo på f.eks. konto 1230)?

 

Bør disse varebilene ha separate konti for saldo og gjeld?

 

På forhånd takk for hjelp.

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi ble enige om å føre lånet mot leverandør og en konto for lån siden du hadde fått en inngående faktura på dette.

Når det gjelder å få inn inngående saldo på driftsmiddelet må du først opprette driftsmiddelet under Regnskap-Driftsmiddel-Vedlikehold-Driftsmiddel.

Deretter går du på Regnskap-Driftsmiddel-Registrering-Oppstart driftsmiddel. Her oppdaterer du driftsmiddelet med tidligere saldoer. Denne prosedyren vil ikke oppdatere hovedboken, kun selve driftsmiddelet.

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"