Mine områder
Hjelp
Remi Øvstebø
CHAMPION *

Automatisk kontering av repetetive faktura?

av Remi Øvstebø

Hei 

Kjenner noen til om det er muligheter for automatisk kontering av repetetive inngående faktura i dokumentsenteret?  

Tenker da utover at det kun foreslås en hovedbokskonto, ønsker å mappe kostnadsbærere i tillegg. 

Jeg ser dette tilbys av andre leverandører og lurer på hvilke muligheter som finnes i Visma-sfæren. 

 

9 SVAR 9
Aina Vedvik
PARTNER

av Aina Vedvik

Har lagt inn ønske til Visma. 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, er det jobbet noe videre med dette fra Visma sin side? Ser at tråden er fra 2016. Sitter med 21 månedlige fakturaer som er like med 6-12 fakturalinjer, hvor leverandør kan styre disse i XML formatet mot en eller flere konto, og kostnadsbærer. Men det hjelper fint lite når vi ikke får tolket/ lest inn dette i VDC. Kommer visma med en løsning på dette? Leverandøren har det allerede i sitt system... Hadde vært meget tidsbesparende fremfor å kontere ett sted mellom 126 - 252 like linjer hver eneste måned! Det beste eksemplet e rvel en faktura fra mobilleverandør hvor mottaker har 100 ansatte og 25 kostnadsbærerere, på ett år blir det mange linjer i regnskapet...

av Svein Holanger

Hei

Kan du presisere hvordan du ønsker det?  I hvilke felter i EHF-fakturaen ligger informasjonen og hva slags informasjon ligger der?

Husk at du kan tildele et hvilket som helst felt i XML-filen (EHF-filen) til et hvilket som helst felt i Visma Document Center.

Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

Hei 

Det var synd, hadde virkelig vært nyttig om VDC støttet automatisk tildeling av kostnadsbærere basert på kriterier, i det minste basert på leverandør som det du beskriver i Global. 

Hvor er forslagskassen eller roadmap for funksjoner som kommer når jeg trenger det.. 

 

Takk skal du ha 🙂 

Aina Vedvik
PARTNER

av Aina Vedvik

Hei

Beklager villedningen, ser ved testing at denne ikke fungerer i doksenter slik den fungerer i VG.

Mvh Aina

Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

Å hente kostnadsbærere fra Reskontro fungerte ikke når faktura legges inn manuelt i Visma Document Center. 

En tvinges til å angi posteringstype FØR tolkning, altså vet den ikke hvilken leverandør det er snakk om når post.type angis. Så fort tolk er ferdig burde systemet gjort en sjekk på om kombinasjonen Leverandør + Posteringstype trigger at kostnadsbærere skal legges inn, men det skjer ikke hos oss, gjør vi noe feil?   Hovedbokskonto fungerte fint, den kom inn som den skulle. 

Systemet gjør heller ikke en automatisk sjekk av om leverandøren skal sendes på Autoflow etter tolkning, så vidt jeg kan se må en høyreklikke på dokumentet og trykke send på Autoflow, dette motvirker jo hensikten med autoflow? Håper det kanskje er et triks jeg ikke har funnet? 

Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

 

Takk for tipsene både for automatisk flyt og automatisk kontering av hovedbokskonto og kostnadsbærere via Global. Dette skal vi få konfigurert opp på en del leverandører og testet med en gang 🙂 

Aina Vedvik
PARTNER

av Aina Vedvik

Hei igjen

Hvis du har Visma Global kan du lage en posteringstype som henter kostnadsbærere fra reskontro, denne kan da være verdt å prøve. Da vil du få alle de kostnadsbærerne som ligger på aktuell leverandør ferdig utfylt. Vet ikke om tilsvarende funksjon finnes i andre ERP-program.

 

Aina Vedvik
PARTNER

av Aina Vedvik

Hei

Under AutoFlow kan du legge inn et kostnadssted og en verdi, dvs at du kan legge inn ENTEN avdeling eller prosjekt (eller noe annet). Dette legges da pr leverandør, som i tillegg kan knyttes mot en hovedbokskonto. 

Mvh Aina

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"