Mine områder
Hjelp
Egil Wiik
CONTRIBUTOR ***

Dokumentsenter - hastighet - forsinkelser - treghet

av Egil Wiik

Vi bruker Visma Global og dokumentsenter (VDC). Vi opplever ofte at det går ganske tregt når vi bokfører og behandler faktura/dokumenter i VDC. Dette svinger, noen ganger så er det topp fart. Vi har nå gjort flere grep for å løse dette. Ny sql server fullversjon, ryddet i databaser ifm overføring fra gammel til ny sql, ny server med 84 GB ram (vi har maks ytelse på server og i nettverk/hub). Bare for å forsøke å få litt større fart har vi nå brukt relativt mye penger. Og ja, vi har også tester flere pdf lesere. Vi har nå fått forslag fra Visma/Vitari om å gjøre flere grep, blant annet opprette alt på nytt med alle oppsett (kjenner jeg får lyst å gå hjem). Hvorfor skal "døde" databaser bidra til treghet?. Uansett så er det ikke aktuelt å gjøre dette. I går pratet jeg med en annen Global/VDC bruker og de opplever stort sett det samme. 

 

Det jeg da lurer på er følgende, er dette normalt og er det dagens standard? Er det bare programmet som er slik og at det pr i dag er forsinkelser når man behandler bilag i VDC? Om det er det er jeg godt fornøyd for da er det ikke hos oss problemet ligger. Det kan vi inntil videre leve med. Så ønsker svært gjerne tilbakemeldinger om noen opplever det samme som oss.

 

Vi har et annet problem, Global og VDC krasjer og låser seg ca 1 gang pr uke (vi restarter Global og VDC hver natt). Dette er det feilsøkt på uten at vi har funnet feilen. Er det andre som opplever dette?

 

Til slutt, vi er godt fornøyd med Global, VDC og kundens portal i visma.net. Systemet og prosessene er effektive og dette gir oss en god effektivitet i hverdagen som jeg ikke finner så mye av i andre systemer. Jeg har en ansatt som har jobbet mange år hos oss. Han flyttet for en stund siden og er begynt hos annet regnskapskontor. Han var også litt lei at det gikk tregt i VDC. I ettertid har jeg snakket med han og da får jeg vite at hos ny arbeidsgiver går det mye tregere enn hos oss (annet system enn Visma).  Så det er ikke sikkert det er så galt men det er bare greit å vite om dette skal være slik. Fint om Visma også kan kommentere dette.

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi har umiddelbar respons på det som er lagt inn som PDF, og opp til 5 sekunders respons på alt som er TIFF fil. Alt som splittes, slås sammen, roteres og lignende blir tregere, så jeg har faktisk endt opp med å stå ved scanneren og scanne inn PDFer en og en istedet for å ta alt og så splitte det i VDC på grunn av dette. 

 

 

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av amundsf (Oppdatert ‎24-01-2020 01:15 av amundsf )

Vi er ikke noe byrå, men opplever vel også at doksenter regelmessig har heng/treghet. Usikker på om det er miljøet eller programvaren, sikkert en kombo. Også vi har (av egen vilje) installert i fullversjon av SQL i vinter samt installert opp ny terminalserver. Vi restarter både SQL-/appserver og terminalserver hver natt for å redusere utfordringer.

 

Kræsj: Det opplever vi spesielt for Globalklienten ifbm utskrift. Relativt sjelden på serversiden.

 

En annen ting som har dukket opp er at krysser vi dokumentviseren for kjapt (før PDF'en er lastet) dør Global (versjon 14.02).

 

Også hadde vi tidligere en del tilfeller at at Globalklienten mente å ha mistet kontakt med appserver og derfor lukket seg. Det problemet har jeg foreløpig valgt å omgå ved å sette "Ping intervall" til 120 = i praksis aldri.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"