Mine områder
Hjelp
Anette Holen1
CONTRIBUTOR **

Slå sammen to pdf-dokumenter funker ikke lenger?

av Anette Holen1

Etter oppgradering til versjon 13.10 fungerer det ikke lenger å slå sammen to pdf-dokumenter. Hvorfor er denne funksjonaliteten borte? Vi opplever også at det ikke alltid går med drag-and-drop fra epost til doksenter, plutselig fungerer det ikke, og vi må begynne med mellomlagring. Etter en stund fungerer det igjen - hva skjer?

10 SVAR 10
Liv Elin Bråten
CONTRIBUTOR *

av Liv Elin Bråten

Hei. Oppgradert til versjon 13.10 Funksjonen "slå sammen" er mye benyttet hos oss. Vi mottar en del faktura på mail, hvor dette ligger som to dokument, tidligere kunne vi håndtere dette via funksjonen i DC, nå er det blitt mer krevende i tillegg til at dokumentene legger seg  som vedlegg og ikke på hoveddokumentet. Det er enklere å scrolle på sidene enn og benytte mus for og bytte til vedleggene. I tillegg var det mulig og skanne alle faktura pr post inn i ett dokument og jobbe videre med disse i DC, nå blir det ikke mulig. Opplever også feil ved funksjonstast for;  Aktiver flyt: Ctrl+enter.

av Svein Holanger

Hei

Anbefaler denne artikkelen.

At CTRL-Enter ikke fungere kjenner vi ikke til. Klarer heller ikke å gjenskape det. Vennligst meld saken til support.

Godkjent løsning
Svein Holanger
VISMA

av Svein Holanger

Hei

I versjon 13.10 håndterer Document Center PDF-dokumenter, tidligere håndterte den TIFF-bilder av dokumentene. Tidligere la vi til nye dokumenter ved å legge til flere TIFF-bilder av det nye dokumentet. Nå blir dette håndtert ved at man legger til flere vedlegg, som vi mener er mer naturlig.  I versjon 13.10 legger man altså til nye vedlegg når man ønsker å koble på flere vedlegg til denne transaksjonen. Høyreklikk på dokumentlinjen, Endre dokument, Kopier inn vedlegg. Du kan legge til så mange vedlegg du vil.

 

Når det gjelder drag-and-drop så skal dette fungere som før, bortsett fra at den nå beholder dokumentet i sin originale form. Kontakt support hvis dette ikke virker som det skal.

Bjørn Ove Jørgensen1
CONTRIBUTOR **

Dette er tilbake til steinalderen synes jeg. Hvis vi ikke kan slå sammen to dokumenter fra en epost, evt med et bankbilag uten å bruke vedlegg så blir det svært upraktisk og dobbelarbeid. Grunnen til at vi vil slå sammen er jo at vi trenger all dokumentasjonen, og vi må kanskje se på all dokumentasjonen ifm at vi skal kontere bilaget etc.  (når fakturaene godkjennes i visma.net så er det ikke noe problem, de får se bilag og vedlegg sømløst). Og skal jeg slå opp på et bokført bilag, så må jeg sjekke manuelt med bindersen for å se om det er et vedlegg... og hva når jeg skal skrive ut dokumentet eller sende det pr epost til noen?

Det blir svært tungvint framover... Oppgraderinger burde gjøre livet lettere, ikke merarbeid 😞

Sandra Mjelde
CONTRIBUTOR **

av Sandra Mjelde

Det vil si at knappen 'slå sammen dokumenter' ikke fungerer lengre?

For oss ble dette veldig tungvint. Vi mottar fakturaer med vedlegg som er i to eller flere filer, samt pdf bankbilag som skal slås sammen. Drag & drop + slå sammen funksjonen var jo helt genial.

Det er vel ikke så hensiktsmessig å mellomlagre for så å laste opp igjen??

av Svein Holanger

Hei

Alle vedlegg kan dras rett inn i VDC som vedlegg. Ikke "slipp" dem i dokumentlisten, men trykk på vedlegg-ikonet for det aktuelle dokumentet, og slipp vedlegget der. 

Vi har fått tilbakemelding om at det ikke går å dra dokumenter direkte fra Outlook til vedlegg i VDC. Dette vil vi se på til senere versjoner. Nå må man f. eks dra dokumentet fra Outlook til skrivebordet, og derfra inn i vedlegg i VDC.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

tisk vedr disse vedleggene her altså. hvis den kommer automatisk inn, eller vi drag and drop den inn eller den er i autoimport så får vi ikke spleisa de. om jeg skanner 3 stykker så får jeg delt de...MEN jeg får også satt de sammen igjen selv om de alle står som PDF her må det jo være noe grums

TorSverre
CONTRIBUTOR *

av TorSverre

Gammel tråd, nytt problem.

 

Har en litt annen issue rundt samme tema. Mulig dette er fiksa igjen i v14, men så langt har vi ikke kommet riktig enda. Når jeg slår sammen dokumenter i VDC (ctrl+m) så gikk det i v12 an å trykke alt+s for å fullføre sammenslåingen. Den funksjonaliteten er borte i v13.  Er dette endra til en annen kombinasjon, eller er den bare borte?

 

Merker meg også at når jeg sletter et dokument fra lista, så blir det første dokumentet (helt øverst i lista) valgt etterpå, istedet for neste dokument etter det som ble sletta. Nok en endring som ikke akkurat gjør hverdagen enklere.

ToreTjostolvsen
PARTNER

av ToreTjostolvsen

Mener å ha hørt at man må konvertere dokumentene til .tif først for å få det til.. 
Verd å prøve kanskje.. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

vi har null problem med drag and drop fra Outlook så det bør funke. problemet vårt er det hersens vedlegget. vi laster ned efaktura og her er det vedlegg, i en del situasjoner må vi ha vedlegg som fraktbrev nå gikk vi tilbake i tid og må lagre vedlegget i en annen mappe enn autoimport for så å huske hvem som hadde dette vedlegget. så laste det inn på den fakturaen det gjaldt og så slette det vi hadde lagret. før så lagret vi alt i autoimport og slo de sammen i dok senter. regner med at dere ser at dere skapte noen ekstra arbeidsprosesser her. jo flere prosesser jo større sjanse for unøyaktighet og siden det må gjøres veldig manuellt så blir det flere feil og er ikke så digitalisert som vi ønsker faktisk. vi skriver nå ut de fakturaene fra banken som har vedlegg og skanner de inn direkte til dok senter.... dette var gammaldags altså.

 

godt drag and drop fra Outlook funker da ihvertfall

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"