Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Eksport/import systemdata i Global - SDV-fil. Feil i filformat/filnavn???

av Anonymous

Jeg forsøkte å eksportere systemdata fra Visma Global under Verktøy/Eksport data/Systemdata. Jeg valgte så "Vis alle tabeller" og valgte den tabellen jeg ønsket å eksportere. Visma Global foreslår så et filnavn på tabellen (tabellnavn.SVD). Jeg går deretter på knappen for valg av lagringsområde og velger aktuelt lagringsområde og lagrer filen. Filen er eksportert OK.

Så går jeg inn på aktuell klient hvor jeg ønsker tabellen importert og går på Verktøy/Administratorrutiner og velger Import/Import av CSV Fil. Deretter går jeg på knappen for å finne filen. Blar meg frem til riktig katalog og velger så filformat "SDV filer" i nedtrekkslisten for filtyper.

Filen jeg leter etter er ikke synlig, for filen som ble lest ut var en "SVD-fil" mens Visma Global leter etter en "SDV-fil" ved import. Filen blir selvsagt synlig når jeg velger "Alle filer". Men da jeg forsøker å importere filen kjenner ikke Visma Global igjen tabellen.

Jeg går deretter tilbake til eksport og endrer filnavnet til riktig format; "tabellnavn.SDV". Så prøver jeg å velge SDV-fil ved importen. Filen blir synlig og Visma Global gjenkjenner feltene i filen/tabellen som skal importeres.

Burde ikke Visma Global eksportere filene i samme format som systemet forventer å lese dem inn???

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi benytter dette primært i forbindelse med oppstart av nye klienter. Det vil være sjelden/unntaksvis at rutinen benyttes på igangværende klienter.

av Stian Alexander Lie

ja det er ikke alle administratorrutiner som er like intuitive. Det er i utgangspunktet ikke tenkt at alle brukere i ett system skal bruke disse funkjsonene nødvendigvis. Her har man jo tilgang til f.eks. å slette hele tabellen som inneholder regnskapstransaksjonene dine. så bruker her må vite, og ha kjenneskap til hva de gjør.

 

Hvis det er noen rutiner her som gjøres ofte vil jeg evnt anbefale deg å ta kontakt med vismaforhandleren din så får de hjulpet deg med dette slik at det går så strømlinjeformet som mulig.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg vet hvordan jeg skal få det til å fungere. Men det gjør ikke alle mine ansatte. De forventer at systemet er intuitivt og rett og slett bare fungerer som man forventer.

Poenget mitt er at når systemet har en rutine og foreslår et filformat bør systemet også foreslå å lese inn igjen i det samme formatet. Man bør ikke ha behov for å finne "alternative" fremgangsmåter fordi systemet ikke er satt opp riktig.

Dette har jo også noe med at det er flere av mine ansatte som av og til skal utføre ulike rutiner. Da bør systemet fungere som man forventer. Når ting ikke går helt etter boka skaper det frustrasjon og ekstra arbeid og de ansatte blir negative til systemet.

En annen årsak til at vi ønsker å benytte rutinen med eksport av sdv filer er at denne rutinen fungerer mot det lagringsområdet vi ønsker å benytte for utveksling av filene. Av en eller annen grunn fungerer ikke csv eksporten til det samme lagringsområdet. Da får vi følgende melding: "Kunne ikke åpne/opprette filen C:\...... , sjekk at området/filen er synlig fra serveren". Og jada, vi kunne nok ha endret rettigheter på området på serveren eller funnet et annet lagringsområde for at csv eksporten skulle ha fungert. Men igjen, hvorfor skal det være forskjell på krav til lagringsområde på disse to rutinene? Det hadde vært mye bedre hvis rutinene bare fungerte som man forventer...

av Stian Alexander Lie

Det problemet kan jeg ikke si jeg har hatt før, men bruker stort sett csv eksporten. Du kan jo teste den.

 

Verktøy, eksporter data, csv. Velg riktig tabell og dra hele mappen over på høyresiden, kryss av for "eksporter tabellnavn". Gå deretter på verktøy, administrator rutiner, import, import av csv fil så bør det gå greit.

 

pass på importmodus så du ikke sletter hele innholdet i tabellen ved en feil. Backup er alltid fornuftig.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"