Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Endre bilagsnummerserie manuelt i global?

av Anonymous

Hei,

 

Jeg har nettopp startet å jobbe i en bedrift som bruker visma global. Det er årevis siden jeg har vært borti programmet, og jeg husker ikke alle funksjonene.

 

Vanligvis, når vi registrerer innbetalinger, bruker vi posteringstype 6. Jeg vil imidlertid bruke posteringstype 8, innbetaling kunder, men endre slik at bilagsnummeret blir i samme serie som posteringstype 6. Jeg vil også, hvis det går, ha mulighet til at kundenavn dukker opp automatisk ved hjelp av motpost (det gjør det nemlig i Zirius som jeg har jobbet med i flere år).

 

Er det mulig å gjøre noe av dette jeg nevner over?

 

På forhånd takk 🙂

6 SVAR 6

av Kjetil Vikse Moen

Ser du har fått svar fra på dette med bilagsserie. Svarer derfor på det med å få kundenavn frem. Ved å huke av parameteeret "automatisk fritekst ved bilagsregistrering" blir fritekstfeltet fyllt ut med kunde/leverandørnavn og nummer automatiske. Du finner parameteret under verktøy - firmainnstillinger - økonomi.

 

Mvh

 

Kjetil

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei - og takk for svar. Denne prøvde jeg, men det vil ikke funket. Får bare opp beløp, og i friteksten står fortsatt bare en stjerne.

av Stian Alexander Lie

Hei, 

 

I alle felt i global som blir gule når du står i de, så kan du dobbelklikke og komme til innstillingene til det feltet. 

 

Posteringstype styrer bilagsart, bilagsart styrer bilagsserie. Så du kan i bilagsregistrering dobbelklikke på posteringstypen du ønsker å endre, deretter endre bilagsarten til samme som den posteringstypen som er rett, eller dobbelklikke på bilagsarten og endre bilagsserien som ligger under her *(obs ikke endre start/stopp nr, men hvilken bilaggserie som er i bruk)

 

For å bla deg frem til rett sted er det i utgangspunktet grunndata, vedlikehold registre, posteringstyper, eller grunndata, vedlikehold registre, kostnadsbærere, bilagsart. 

 

så ja det er mulig.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Så hvis jeg skal bokføre KUN innbetalinger fra kunder, så kan jeg endre posteringstype nummer 6 (som jeg vanligvis bruker til bank) - til å gjelde innbetaling? Men da må denne endres manuelt for hver gang?

 

Uvant dette. I zirius kan man kontere forskjellige bilagstyper på kryss og tvers i den samme bunten. Men jeg kommer vel inn i det etter hvert 🙂

av Kjetil Vikse Moen

Du kan ha to posteringstyper. En som er knyttet opp med den ene bilagsarten og en som er knyttet opp mot den andre.

 

Når du har slått på parameteret jeg nevnte må du starte VG på nytt. Først da vil den funksjonen gjelde.

 

Mvh

 

Kjetil

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hey - it Works! Tusen takk 😄 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"