Mine områder
Hjelp
Morten Ahlbom
CONTRIBUTOR *

Reverse charge i Visma Global

av Morten Ahlbom

Hvordan bokføres fjernleverbare tjenester med reverse charge i Visma Global uten å føre direkte mot momskonto? Må jeg opprette egne hovedbokskontoer med momsrapportkode?

8 SVAR 8
Simen Veum
VISMA

av Simen Veum

Hei, 

det er fult mulig. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ser at vi bruker versjon 10.01, kan vi kontakte leverandør for oppgradering?

Simen Veum
VISMA

av Simen Veum

Hei 

Fra versjon 11.00 har det kommet mva kode som skal brukes ved reverse charge i forbindelse med den nye Skattemeldingen som erstatter omsetningsoppgaven fra 010117. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Er det fremdeles ikke kommet en egen mva-kode for reverse charge?

av Knut Gunnar Andersen

Ser at det kan oppfattes feil slik det er formulert på brukertipset. Det som var ment er at kontoene brukt i eksempelet nettopp er eksempler på kontoer og at kunder kan bruke andre hovedbokskontoer. Ønskene om endringer er ikke blitt prioritert pr dags dato i forhold til andre ønsker som er meldt inn av flere kunder.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Alvorlig ment fra leverandøren av et regnskapsprogram?: "Om føringen er riktig regnskapsmessig er kundens ansvar"

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

ettledning under bruker tips burde ikke et firma som Visma være bekjent av. I "gamle dager " håndterte regnskapsprogrammet føring uten mva, føring med mva og føring med mva og investeringsavgift. Problmet burde kunne løses med en egen mva-kode for kjøp av utenlandse tjenester. Dette tok vi opp med Visma på møte da dette kom. da Visma på det tidspunktet ikke hadde noen løsning på dette problemet overhode. Møte liten interesse for å finne løsning på problemet.

Et annet problem som vi også har tatt opp som Visma ikke virker interessert i å løse er tilfellende hvor flere fakturaer tolldeklareres på en gang eller  flere tolldeklarasjoner skal linkes til en faktura. Heller ikke dette har man løst eller hatt ønske om å løse.

Steinar Johansen

ALBA REGNSKAP ANS

Simen Veum
VISMA

av Simen Veum

hei,

gå på fanen for brukertips og se artikkelen om avgiftsbehandling på tjenester kjøpt fra utlandet.

Det er slik det må føres. Ved avvik fra dette må du kontakte din revisor.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"