Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Skriver henger seg, periodisk - må stenge ned rg_srv

av Anonymous

Hei.

 

Vi har ett problem med at Global henger seg på utskirft av våre ordrer. Dette gjelder kun vår ordreskriver, og skjer når vi skal skrive ut plukklister/pakksedler. Det skjer ikke hele tiden, men kan skje 2-3 gang per dag eller 1 gang i uken. Det som er så rart er at når dette skjer, så virker fortsatt alle andre windows utskrifter til samme skriver, så det er ikke skriveren. Vi har også byttet skriver og testet med andre merker, men det samme skjer.

Eneste løsning for å få Global opp å kjøre igjen på utskrift av plukklistene er å manuelt stenge ned rg_srv på serveren for deretter å starte Global igjen. Da virker alt normalt igjen. Vi har i tillegg fjernet alle skrivere i Global og fått vårt partner til å legge de opp pånytt, uten hell. Det er også forsøkt bytte av drivere, men siden alle andre programmer kan skrive til skriveren selv etter at den henger i global tror vi at vi har utelukket at det er noe feil der. Dette må være ett Global problem. Når dette skjer så henger utskriftsbildet i ca 1 min, også forsvinner det, men ingen utskrift kommer og ingen utskrift i print spool.

Er det noen andre som har hatt lignende utfordringer og funnet løsning eller har Visma noen flere tips enn vår forhandler har forsøkt?

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Geir Ove,

Litt inn fra sidelinjen, så er det noe kjent ved utfordringen din uten at jeg klarer å grave løsningen opp fra glemselen. Vi har vært borti lignende hos kunder tidligere, men som sagt klarer jeg ikke å huske sammenhengen. Det jeg vil bidra med som forslag/tips er å sjekke - siden du nevner at rg_srv kjører med egen administratorbruker - at alt dere måtte gjøre, teste og konfigurere av printere på server i forbindelse med dette (både i og utenfor Global) gjøres pålogget som denne brukeren og ikke en annen administrator.

I tillegg kan dere med fordel forsøke å registrere serverkomponenten (rg_srv) på nytt i DCOM på server og se om det hjelper. Dette er ganske fort gjort og sparer dere fra å ta skrittet ut og reinstallere/oppgradere Global i sin helhet, som fort vil bli mitt neste forslag. Hvis du har hele roen rundt dette så er kommandoen fra kommandolinje i rekkefølge:

> RG_SRV.EXE /unregserver
> RG_SRV.EXE /regserver 

NB: Dette inngrepet gjør at du må tilbake til DCOMCNFG etterpå og definere påloggingsinfo og rettigheter på nytt.

-B

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Geir, på pakksedler benytter vi klientutskrift. Det er satt opp nettverksskrivere og @windowsprinter virker heller ikke fra visma etter at pakkseddel har hengt seg. Alt av utskrift fra windows virker derimot uten problem. Amesto har sjekket serverloggen til Visma, og der er heller ingen feilmeldinger på skriver i windowsloggene. Det er dette som er så rart. Samme skriver virker utmerket fra alle andre program, selv etter at Visma har stoppet sine utskrifter. Vi bruker pakkseddel standard, men den er designet litt om. Versjonnummer 7.80.2. Det kan virke i mange dager, for så plutselig å henge seg 2-3 ganger om dagen. Selve pakkseddelutskrift er definert i kobling skriver/rapport.

Hei Lars.

Vi har server lokalt og bruker ikke RDP for visma, klientene står i AD og kommuniserer direkte med lokal server hos oss. rg_srv kjører med egen administratorbruker. Det har fungert helt flott, for deretter plutselig å henge seg som beskrevet.

Takk for innspill begge to!

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Har hatt ligningende problem i forbindelse med fakturautskrift - som jeg nå tror skal være løst. 

Eneste lønsning har også hos oss vært å restarte rg_serv.

Antar at du benytter samme bruker til både å kjøre selve prosessen (rg_serv) og til å fjerninnlogge på serveren (tilkobling til eksternt skrivebord). 

Trøble hos oss var at det var krysset av for skrivere under bruk av lokale ressurser (se vedlegg). Dette førte til surr med standardskriver på serveren og heng ved utskrift av fakturaer. Antar også at du vil få samme problemet dersom det er andre i bedriften som fjerninnlogger på serveren med samme brukernavn.

Har ikke helt turt å slippe jubelen løs ennå, men forløpig ser det bra ut.

Lykke til!

 

 

 

av Geir Rune Teigen

Hei

Ville vært fint med litt ekstra informasjon:

Bruker du satsvis utskrift eller klientutskrift?

Bruker du nettverksskriver eller lokal skriver (og har du forsøkt å skrive til @WindowsPrinter) ?

Har du sjekket server-loggen?

Bruker du standard blanketter eller egenproduserte?

Hvilken versjon av Visma Global bruker du? Har du oppgradert uten at det hjalp?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"