Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Snittkost

av Anonymous

Hvor ofte bør man nulle snittkosten?

Bør dette gjøres når man teller lager ved årsavluttning, eller bør man bare la snittkosten rulle av seg selv?

1 SVAR 1
Ørjan Myhr
PARTNER

av Ørjan Myhr

Hei, snakker du om at du benytter "veiet innpris"? 

Uansett vil et svar på dette spørsmålet variere. Jeg ville sagt at det varierer etter hvilke typer varer du selger, hvor ofte du gjør innkjøp, hvor mye innkjøpsprisen svinger og hvor lenge varen ligger på lager. Husk at en snittkost alltid vil være det, ett veiet snitt. Denne kosten skal du bruke til to ting, 1. kalkulere dekning på dine salgsordre (hva tjener jeg på å selge varen?), 2. Lagerverdi, hvilke verdier har jeg på lager (antall x snittpris). Hvis du vil ha dette veldig nøyaktig så bør en kjøre lagerprinsipp med partihåndtering. I alle tilfelller må vel alle gjøre en vurdering av hvordan man verdsetter varer på lager? Har markedspris gått opp, er varen ukurrant eller på vei til å bli ukurrant osv, skal vi vurdere til den kosten vi anskaffet for eller kosten det er å anskaffe samme vare på nytt? 

Husk at en veiet innpris "nullstilles" hvis en overstyrer innpris feltet på artikkelen. 

Mvh Ørjan Myhr, Proplan AS Stavanger
Mobil 98260908
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"