Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Visma Global Feilretur fra server

av Anonymous
Hei, sliter med tilfeldige avbrudd i Visma Global Har en Applikasjonsserver(Global Server+SQL) og en Remote Desktop Server(Global klient) med ca 30 RDP brukere Får stadig vekk Feilmelding: Visma Global - Feilretur fra server(Se vedlagt bilde) Finner ingen feilmelding heller under "program - i hendelseslogg" Har prøvd å endre Registry på RDS server HKEY_CURRENT_USER - Software - Rubicon - Global-Profiles - Application - REG_SZ til IP adresse istedenfor DNS navn endret pga noen RCP-Call som har feilet og gitt feilmelding.
13 SVAR 13

av Jørn Emil Fjeldvik

En situasjon som vi vet om problemet er i miljø der man har vanlige PC'er i nettverk. Dersom PC'n har strømsparing slått på på nettverkskortet - noe jeg tror er standard - så vil inaktivitet fort gjøre at PC'n stenger ethernett-trafikk og dermed får ikke Global klienten lenger kontakt med serveren og feilmeldingen kommer. Men er man i et servermiljø med terminalserver er det nok andre årsaker. Se vedlegg for hvilken innstilling jeg mener.

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av amundsf

Hei! 

Ja, vår partner har også vært innom det med strømsparing, men gjelder en (virtuell) terminalserver. Der har ikke vår partner kommet noe lenger. 

 

Har du noe erfaring med hva det da kan være? Kontakt meg om ønskelig gjerne på direktemelding. 

 

Amund 

av Jørn Emil Fjeldvik

Vi har også opplevd dette ved nettverksproblemer, type feil i switch/kabling. Hvis disse virtuelle serverne er innenfor samme fysiske server, så er det vel trolig noe annet.

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av amundsf

Hei! Begge de virtuelle serverne er på samme jernet ja.

 

AudunDD
CONTRIBUTOR **

av AudunDD

Hei,

 

Vi har også utfordring med denne feilmeldingen. Samme oppsett som ctemil med app+db og rdp server.

 

Samme observasjon som Tor Kristian Nilsen når det gjelder inaktivitet på klient.

 

Har prøvd å se på logfilene på server og på klient, uten å finne klare indkasjoner på hva årsaken er. 

 


Noen som har studert problemstilling og løst den ?

 

 

-Audun

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av amundsf

Hei! 

 

Vi har også slitt med denne av og på i flere år nå. Har forsøkt ulike ting uten å funnet noe som hjelper. Også vi opplever at denne gjerne kan slå til ifbm inaktivitet. 

 

Hvilket OS kjører dere andre med feilen? Vi har 2012R2 på både SQL-/Appserver og terminalserver. Har planer om serverbytte, men skulle gjerne visst om denne feilen (+kræsj ifbm sending av epost som vi også sliter med) da blir løst. Kjører dere andre nyere OS med samme problem?

 

Tenkte ellers å forsøke en egen rg_srv.exe for brukerne på terminalserveren for å se om det kunne løse de to problemene. Men da funker ikke dokumentviseren... 😞

AudunDD
CONTRIBUTOR **

av AudunDD

Vi har ikke nyere OS (2012), så det spørsmålet kan jeg ikke svare på.
Grunnet flytting til skyen, så må leve litt til med denne 😞


Når det gjelder sending av e-post så kjenner jeg ikke til problemer eller at det har vært det tidligere med Outlook.
Benytter Google Workspace og har en “smtp relay løsning via Thunderbird”.


@Jørn Emil Fjeldvik, takk for svar. Nyttig info for de som har et slikt oppsett.

 

 

Fant på følgende i en klientlogg på TS hvor tidspunkt stemmer når bruker sendte meg en melding. Registry sier loglevel 7. Mange tilsvarende med andre rutiner.

7.01.21 09:14:44.197 110C L-1 Feil retur fra applikasjons server i rutine: bcPostRoutine
Objektet som ble startet er frakoblet sine klienter.
Errorcode: 0x80010108 Stack:<slettet>

 

Ellers så kom følgende melding i logfilen, totalt 293225 linjer, en tid etterpå. Usikker på bruker hadde fått feilen igjen.
07.01.21 09:49:42.842 36E0 L-1 COM error message: Objektet som ble startet er frakoblet sine klienter. mcclidicmanager.cpp(341)
07.01.21 09:49:42.843 36E0 L-1 COM error message: Objektet som ble startet er frakoblet sine klienter. mcclidicmanager.cpp(341)
07.01.21 09:49:42.844 36E0 L-1 COM error message: Objektet som ble startet er frakoblet sine klienter. mcclidicmanager.cpp(341

 

-Audun

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av amundsf

Hei! 

Interessant i seg selv at dere også har windows server 2012.

 

Det ville vært interessant å høre hviken windows versjon dere andre som opplever feilen har. 

 

 

Amund 

nim
CONTRIBUTOR ***

av nim

Server 2016 her på app server, win 10 klienter
Hadde samme problem med brudd på kommunikasjonen mellom server og klient frem til versjon 13 tror jeg. Da det magisk ble borte

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi får også denne innimellom, har ikke gjort noe innsats for å finne ut av det, men tydeligvis ikke bare oss.

Kjører versjon 11.0, alt fungerer greit bare man trykker OK og starter Global på nytt på klienten.

 

Virker som det ofte skjer når klienten har stått ubrukt en liten periode.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Burde være noe Visma vet, selve årsaken til feilmeldingen. De må jo lage feilmelding pga en hendelse, men hva den hendelsen er vet ikek jeg. Hadde håpet de var litt mer hjelpsomme...

nim
CONTRIBUTOR ***

av nim

Finner du noe i loggen på serveren?
C:\ProgramData\Visma\Global\Log\rg_srv.LOG

AudunDD
CONTRIBUTOR **

av AudunDD

Hei,

 

tok utgangspunkt  i denne https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-Global/Logger-og-loggniva-for-Visma-Global-produkt...

 

og har tatt en kikk på logfiler, både på server og klient. Jeg fant ikke noe som umiddelbart ga hint om hvor jeg skulle starte å lete.

 

Jeg har ikke benyttet mye tid på saken og i kombinasjon med lite erfaring med å tolke de logfilene, så benyttet jeg forumet da noen har hatt samme problemet tidligere. 

 

 

 

-Audun

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"