Mine områder
Hjelp
Trude Johansen1
CONTRIBUTOR **

AFP, premie og AGA

av Trude Johansen1

 

Vi har mottatt faktura for 1.kvartal for premie på AFP og har 2 spørsmål i den forbindelse. Vi har Visma Lønn.

 

  1. Hvordan kan vi kontrollere grunnlaget for denne fakturaen? Antallet virker for høyt. Vi tok en gjennomgang på slutten av 2019 og var påpasselige med å sette ansatte som inaktive når de hadde  sluttet og la inn sluttdato. Er det flere oppdateringer som må gjøres?
  2. Kan ikke se at premien er rapportert via lønn den senere tid. Vi har en lønnsart 9703 "AFP/koll pensj. forsikr grunl. arb.g.avg" som går mot konto 5922. Er det denne som skal brukes? Og kan hele faktura kjøres mot en ansatt? Antar det er fornuftig å gjøre dette etterhvert som fakturaene mottas. Hvordan gjør man det da med siste faktura som mottas neste år.

Mvh, Trude Johansen

5 SVAR 5
Trude Johansen1
CONTRIBUTOR **

av Trude Johansen1

Har funnet grunnlaget på bedriftsportalen til AFP nå. Lot meg forvirre av antallet på fakturaen. Antallet vi betaler premie for er langt lavere og navngitte personer stemmer med de oppdateringene vi har gjort. Så da er punkt 1 ok. Punkt 2 gjenstår å besvares. Er takknemlig for hjelp 🙂

Godkjent løsning
MargretheR
CONTRIBUTOR ***

av MargretheR

Hei Trude,

Jeg bruker samme lønnsart som jeg bruker på vanlig pensjon til rapportering av AFP. Hos meg er det lønnsart 7600, men jeg syns det høres ut som at du fint kan bruke 9703 hos deg. Lønnsart 7600 hos meg er satt opp mot konto 5250 med motkonto 5290. Kostnadsføringen skjer på selve fakturaen, da føres den mot konto 5450 og leverandør.

Du kan fint ta hele fakturabeløpet på én ansatt i lønn. Så vidt jeg har forstått, skal dette med på A-melding den måneden fakturaen betales. Så hvis du skulle motta en faktura for eksempel mot slutten av desember, som forfaller i januar (og betales i januar), skal du også innrapporere den på A-melding for januar.

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men dette er ihvertfall slik jeg gjør det. Andre må gjerne supplere med tips. Håper det hjelper deg noe på vei.

Mvh

Margrethe

 

Trude Johansen1
CONTRIBUTOR **

av Trude Johansen1

Veldig godt forklart! Da veit vi hvordan vi skal håndtere dette framover 🙂

Godkjent løsning
Tone Kristensen Torsvik
CONTRIBUTOR **

Vi har hatt en diskusjon med revisor ang. dette og AFP + Sliterordning kan innrapporteres på en ansatt - den må evt. fordeles forholdsmessig dersom det er ansatte i flere AGA soner.

Det er forfallsdato som bestemmer når dette skal innberettes - på lik linje med lønn er det kontantprinsippet som gjelder - når ytelsen betales skal den også innberettes.

Vi avstemmer innberettet mot betalt avgift:-)

Trude Johansen1
CONTRIBUTOR **

Tusen takk! Dette var veldig oppklarende 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"