Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Delvis utbetaling av årets opptjente feriepenger?

av Anonymous

Vi har en ansatt som kun vil ha deler av årets opptjente feriepenger utbetalt nå.
Hvordan får jeg dette til?

Hvis jeg velger lønnsarten for feriepenger sluttoppgjør kommer alle årets feriepenger med- det kan ikke overstyres.

 

 

6 SVAR 6

av Stian Alexander Lie

Hei, 

 

Det skal veldig gode grunner til for at du skal betale forskudd på feriepenger. og ihvertfall forskudd på ett helt år. Det er flere rettsavgjørelser på at den ansatte da kan ha krav på feriepenger en gang til. 

 

Man kan få forskudd når ferien skal betales. så hvis det er slik at det er hotell for neste år som skal betales nå så kan det være grunnlag for det, men det skal gode argumenter til. 

 

Jeg ville evnt tatt det som ett forskudd på lønn (om begrunnelsen tilfredsstiller kravene). Er det slik at han begynte i år, og ikke har råd til årets ferie så pass på at du ikke er så snill mot den ansatte at han ikke har råd til neste års ferie - da vil han evnt ha krav på pengene en gang til. 

 

mvh

 

Stian

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

hei- takk for svar.

Det gjelder ikke et helt år og det avtalerettslige er på plass. 


Det er selve registreringen i Visma Lønn jeg ikke får til.

Fins det ikke en løsning på det?

 

 

 

 

Miriam Støvreide
CONTRIBUTOR *

av Miriam Støvreide

Hei,

 

Bruk lønnsart 290, men du kan overstyre beløpet dersom du enten legger inn antall (antall dager du ønsker å utbetale feriepenger for) eller legger inn beløp før du tar lønnsberegning 🙂

Er ikke samme funksjon for neste års feriepenger. Jeg sliter med å se annen løsning enn forskudd på lønn.
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎12-07-2018 11:23 ( )

Rent teknisk kan du bruke en lønnsart for utbetaling av årets feriepenger og en annen lønnsart for korrigering av årets feriepengegrunnlag.

Miriam Støvreide
CONTRIBUTOR *

Beklager ser nå at du mener årets opptjente.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"