Mine områder
Hjelp
May Britt Eide
CONTRIBUTOR ***

Endring i reglene for aga ved ambulerende virksomhet i 2021

av May Britt Eide

For 2021 gjelder bestemmelsen om bruk av avgiftssatsen der hoveddelen av arbeidet utføres også i de tilfellene hvor denne satsen er lavere, se avgiftsvedtaket for 2021 § 1 fjerde ledd første punktum. Vi har ansatte som jobber i sone 2, 3 og 4. Hvordan skal dette registreres i VL når de jobber f.eks. 70 prosent i sone 4, men arbeidsgivers virksomhet ligger i sone 2? Et brukertips fra 2014 viser hvordan det ble gjort frem til årskiftet 2020/2021, men vi fikk melding om at underenheter skulle avvikles pr. 01.01.21 og det ble gjort.

9 SVAR 9
Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson

Hei,

 

Hvordan du setter opp ambulerende virksomhet i Visma Lønn i 2021 er det samme som tidligere, og er beskrevet i dette brukertipset.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

May Britt Eide
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Eide

Hva med sammenslåtte kommuner med differensiert AGA? Ørland og Bjugn er sammenslått, Ørland har 10,6 % og Bjugn har fremdeles 6,4% AGA. Kommunenummer til nye Ørland ser ut til å overstyre arbeidsted i VL i dette tilfellet. Noen forslag?

 

av Renate Martensson

Hei,

 

Etter kommunesammenslåingen la vi inn i Visma Lønn to kommunenummere for kommuner som var slått sammen, men som fortsatt har ulike satser. Kommunenummer 5057 Ørland har 10,6 i sats i Visma Lønn, kommunenummer 50571 Ørland (Bjugn) har sats 6,4. Hvis dere har ansatte som skal ha begge satsene må dere lage to nye arbeidssteder med riktig kommune, og legge dette arbeidsstedet på riktige transaksjoner som beskrevet i tidligere brukertips 😊

 

Mvh Renate, 

Visma HRM Support.

 

May Britt Eide
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Eide

Supert, takk! Ved korrigering av januar, februar og mars endrer jeg arbeidssted som beskrevet i brukertips og erstatter a-melding i pr måned? Har jeg forstått det riktig da?

Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson

Ja, endre arbeidssted i Godkjent lønn, regenerere akkumulatorer og sende erstatningsmeldinger 😊

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

May Britt Eide
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Eide

Å endre slik som beskrevet gikk greit. Firmaet har hovedkontor i sone 2 og der er det ligger inn virksomhetsnummer. Vi har ansatte som jobber i sone 2, 3 og 4, de er registrert uten virksomhetsnummer. Etter regenerering av akkumulatorene sendte jeg inn erstatningsmelding for januar. Jeg fikk beskjed om at feil oppsto, og ser at mange ansatte, også de som har sluttet, kommer opp med melding om det må legges inn virksomhetsnummer på arbeidsstedet eller så må arbeidstedet slettes. A-meldingen krever at arbeidstedet har virksomhetsnummer. Det står at ved innsending av A-melding vil juridisk org.nr benyttes, og at de andre sonene enn hovedarbeidsted skal være tomme når det gjelder virksomhetsnummer. Hva gjør jeg nå?

av Renate Martensson

Hei,

 

Dette står  beskrevet i brukertipset;

 

MERK!  Som hovedarbeidssted skal ansatte knyttes til et ordinært arbeidssted (med organisasjonsnummer), ellers vil du få feilmelding når du sender inn "A-melding". 

 

Så disse ambulerende arbeidsstedene må kun ligge på transaksjonene i Godkjent lønn, ikke på de ansatte.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

May Britt Eide
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Eide

Hm, jeg skjønner tydeligvis ikke dette! Både prosjekt og arbeidsted ligger i lønnsregistreringen. Ved korrigering av godkjent lønn vil jo arbeidsted følge den ansatte. Jeg har valgt å knytte kostnadssted til arbeidsted, det gjøres under grunndata|firmaopplysninger|diverse register|arbeidsteder med kommunenummer og virksomhetsnummer på hovedarbeidsted. Blir ikke det riktig? Går jeg inn i godkjent lønn på aktuell kjøring og skal endre arbeidsted så blir det jo som bekrevet over.

av Renate Martensson

Denne saken blir for komplisert her, og må tas videre med support hos din Visma forhandler eller Visma Lønn support, hvis du har supportavtale.

 

Support

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"