Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Feilmelding A-meldingen selvstendig næringsdrivende

av Anonymous

Jeg har en del kunder som har levert L/T oppgaver for 2014 og derav har hatt innrapportering på selvstendig næringsdrivende på kode 401.

Nå i januar har jeg en ordinær lønnskjøring, og ved innsendelsen av A-meldingen får jeg feilmelding der innsendelsen blir stoppet fordi Visma lønn prøver å ta med seg de "ansatt" nummerene som er selvstendige næringsdrivende. Disse ligger ikke inn med p.nr, men org.nr. Jeg har prøvd å ta bort krysset for at de er selvstendige næringsdrivende, men de fungerer allikevel ikke. Alle de selvstendige næringsdrivende ligger inne med sluttdato 31.12.14. Jeg kan ikke avslutte året 2014 i tillfelle det skal komme en tilleggsrapportering på dette året.

 

Hilsen Christin

11 SVAR 11

av Gunnar Glendrange

Sikker på at dette ikke skyldes noe annet?  Får du beskjeden i det du angir sluttdato? Det går fint for meg, uten ansattår 2015.

Men om du ikke finner ut av det, kan du ikke bare legge inn år 2015 da ...?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Skal sette "selvstendig næringsdrivende" som sluttet, men får ikke lagret endringene pga feilmeldingen "Finner ikke ansattår 2015 for ansatt X". Noen som vet hvordan jeg kan løse dette?

av Gunnar Glendrange

For personer uten fødselsnr må du faktisk angi en sluttdato i 2013. Det løser problemet.

Utover det skal alle spørsmål vedr "selvstendig næringsdrivende" være greit besvart i artikkel som er lagt ut.

Tone Fjeld
CONTRIBUTOR *

av Tone Fjeld

Vi har også mange næringsdrivende med org.nr som vi utbetaler vederlag til (innrapp. på kode 401) Disse har vi kun org.nr. på, og ikke personnummer. Hva gjør vi da?

Vi har satt alle til "Sluttet" med sluttdato 31.12.14. Hjelper det her å sette sluttdato til 30.06.14, når selve kjøringen (innrapporteringen) ble kjørt med dato 31.12.14?

 

av Gunnar Glendrange

jo, det får du gjort i Visma Lønn. Men du må faktisk ta bort haken for "selvstendig næringsdrivende". Den har blitt brukt for å angi organisasjonsnr, men for disse skal du nå angi fødselsnr.

Jfr Skattedirektoratets "kodespeil" skal honorar til opphavsmenn i 2015 innrapporteres som "Kontantytelse - næring" , i Visma Lønn A-meldingsnr 1328  (Kontantytelse - annet).

Dag-Eirik Lannem
CONTRIBUTOR **

av Dag-Eirik Lannem

Vi utbetaler honorar/royalty til selvstendig næringsdrivende. Betyr det at dette ikke kan gjøres i VL, eller er det jeg som ikke har forstått hvordan det skal registreres og rapporteres i 2015?

av Gunnar Glendrange
Skal du innrapportere for 2015 må du ha fødselsnr ja, org.nr holder ikke. Nye regler med A-meldingen - kun honorar etter åndsverk skal innberettes.
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk - det hjalp for den feilmeldingen,  men får fremdeles "feil oppstod" ved innsending.

Feillista viser at alle nær.driv. mangler da fødselsnr.

Jeg håper jeg har forstått det rett at når meldingen "feil oppstod" kommer, så er det ikke sendt noe til altinn. Ved neste forsøk så trenger jeg da ikke hake av for noenting??

av Gunnar Glendrange

Angir du "arbeidsforholdstype  - 2 frilans, honorar" trenegr du ikke angi ykreskode  (tilsvarende for type 4, pensjonister).

Melding om manglende fødselsnr er ved lagring kun til informasjon, så det går bra.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har samme problemet, prøvde å endre alle til sluttdato 30.06.14 - da får jeg feilmelding at fødselsdato manger, yrkeskode mangler osv.....

Har det noe med at lønnsår ligger på disse?

Noen som vet hva som skal gjøres?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, jeg fikk det samme problemet og prøvde å endre sluttdato til 30.6.14.  Da gikk det uten feilmelding. mvh Uma

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"