Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Korrigering av feil utbetalt lønn og tilbakebetaling av nettobeløp.

av Anonymous

Hei:

 

Vi har ved en feil utbetalt full lønn til en ansatt som får 70% AAP, dvs han skulle ha fått 30% lønn fra oss. Vedkommende tilbakebetalte  differansen mellom nettobeløpet han burde ha fått og det han fikk.

 

Hvordan skal jeg korrigere dette?

Jeg tenker at dette skal registreres slik:

Fast lønn                                 -32.408,99   (feil utbetalt lønn 70% av 100%)

Korreksjon tilbakebetalt          20.134,99   (tilbakebetalt nettobeløp av ansatt)

Skatt korreksjon                       12.274,00

 

Blir dette korrekt ??

 

Takk for svar 🙂

 

5 SVAR 5
Ragni Berge
CONTRIBUTOR ***

av Ragni Berge

Har forsøkt å sende inn korreksjon i dag hvor jeg skulle bruke lønnsarten for korreksjon skatt. Når a-meldingen skulle sendes fikk jeg melding om at det ikke er lov til å sende positiv skatt til skatteetaten på den ansatte. Håper vi får svar på dette snarest.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei:

 

Ifølge visma så kan dette tipset benyttes

 

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-Lonn/Korrigering-av-godkjent-lonn-korrigere-rette/...

 

Der vises korreksjon av skattetrekk med positivt fortegn, blir litt forvirret.. 

 

Noen som kan hjelpe :?

 

Mvh

 

av Renate Martensson

Hei,

 

Veiledningen til a-melding sier at lønn må korrigeres i samme måned som feilen har oppstått. Les mer om dette på Skatteetatens sider her.

 

I versjon 14.10 av Visma Lønn får du ikke sendt inn a-melding på lønnskjøring der forskuddstrekk per ansatt er positiv per periode. Dette er fordi du hadde fått feil på dette i a-meldingen.

 

Grunnen til at korrigering av forskuddstrekk er positivt i brukertipset er fordi forskuddstrekket skal tilbakeføres. Dette må som sagt gjøres i samme måned som feil lønn ble ført, sånn at forskuddstrekket totalt for måneden blir 0 eller et negativt tall.

 

Eksempler på korrigering er beskrevet i dette brukertipset

 

Hvis dere ønsker mer support ta kontakt med oss direkte via telefon eller e-post, eller med deres Visma partner.

 

Mvh Renate,

Visma HRM support.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei:

 

dette ble korrigert i samme måneden feilen oppsto, jeg bare lurte på om oppsettet av korrigeringen var korrekt 🙂

 

Mvh

Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson

Hei,

 

Det ser korrekt ut, og så lenge du har brukt lønnsarter som i brukertipset er dette ok.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"