Mine områder
Hjelp
Vibeke Onstad
CONTRIBUTOR ***

Lønnsart trekk ferie

av Vibeke Onstad

Hei,

 

Hvordan kan jeg enklest sette opp en lønnsart for trekk av feriedager? Tenker at jeg skal bruke denne arten når vi har ansatte som ikke har opparbeidet seg feriedager og derfor skal trekkes for fridager/feriedager.

Jeg vil gjerne at satsen skal komme opp med dagslønn. Er dette mulig?

 

Mvh Vibeke

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Gunnar Glendrange
VISMA

av Gunnar Glendrange

Det stemmer, du får kun brukt "Lønn/trekk ved feriepenger, art 285" en gang pr. ansatt pr. år.

Du tenker å trekke fastlønnede hver måned de tar litt ferie?  

Jeg ville kanskje bare registrert antall timer minus for hver dag, det er i hvert fall enkelt og greit  (-15 timer f.eks om 2 dager).

Lønnsarten du benytter bør dog ha A-meldingstype for fastlønn og ikke timelønn (så en kopi av lønnsart 1, men endre behandlingsreglen fra fastlønn til timelønnn).  Sannsynligvis enklere for ansatt også å forholde seg til. Timesats (vs daglønn).

Utover det, er det fullt mulig å få beregnet dagslønnut i fra årslønn - men har du ikke alt gjort det, er det nok en litt lengre prosess for å komme i mål.

Lykke til! 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Men lønnsart 285 får man vel bare brukt én gang? Mener jeg har fått varsling på den når jeg prøver å bruke flere ganger.

 

Mvh Oddny

av Gunnar Glendrange

Antar du har fått løst din utfordring nå ... standard lønnsart 285 brukes til dette formål (omhandlet i dokumentasjon for behandling av feriepenger og lønn i feriemåned)

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"