Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Naturalytelser/EKOM under sykmelding/permisjon

av Anonymous

Hvordan skal man registrere fordelsbeskatningen av naturalytelsene (f.eks. elektronisk kommunikasjon) når en ansatt ikke har (tilstrekkelig) lønn i en periode pga. f.eks. langtidssykmelding eller foreldrepermisjon?

Slik disse lønnsartene er satt opp så er de kun inntektstillegg som generer et forskuddstrekk, og dermed generer negativ lønn når den ansatte ikke får utbetalt lønn fra arbeidsgiver (får utbetalt fra NAV). Men når naturalytelsen videreføres under fraværet så skal det jo fremdeles betales arbeidsgiveravgift og den ansatte må jo få inntektstilleggene registrert via A-meldingen for at de skal bli med i skatteberegningen/selvangivelsen (Kodespeilet sier: AGA - ja, Trekkplikt - ja).

 

Noen som har en "lur" måte for hvordan man løser dette når man registrerer lønnen?

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Arbeidsgjevar bør vel også melde ifrå til skatteetaten om naturalyting ein ikkje får trekke skatt på, skjema RF-1306

Godkjent løsning
Sandra Rian
CONTRIBUTOR ***

av Sandra Rian

Høyreklikk oppe på "overskriftsfeltene", og velg Tabelloppsett. Finn feltet "trekkode" i venstre liste, og dra denne over til høyre side. Du kan flytte den opp og ned på lista i forhold til hvilke plass i bildet du vil ha den på.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvordan får jeg frem "trekkoden" i lønnsregisteringsbildet?

Sandra Rian
CONTRIBUTOR ***

av Sandra Rian

Antar det er å sette opp at den lønnsarten som trekkfri for den aktuelle ansatte på kjøringen din?
Hent frem feltet "trekkode" i lønnsregistreringsbildet, og endre til "trekkfri".

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvordan settes dette opp i lønnskjøringen?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det var eneste løsningen jeg kunne komme på selv også, men var litt usikker så da var det flott å få det bekreftet!

 

Tusen takk! 🙂

Godkjent løsning
Sandra Rian
CONTRIBUTOR ***

av Sandra Rian

Du kan sette innberetningen som trekkfri (på lønnslinjen), da vil du ikke få negativ lønn på de ansatte. Dersom naturalytelsen fortsetter under sykemelding/permisjon, har du ikke noe lønn å trekke skatten i fra, og naturalytelsen må innberettes uten skattetrekk.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"