Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Sammenstilling for 2015, erstatter Lønns og Trekkoppgave

av Anonymous

Hei

Det kreves at alle arbeidstakerne i januar skal få en sammenstilling av inntekter, fradrag og trekk for inntektsåret 2015 fra sin arbeidsgiver. Sammenstillingen skal i tillegg inneholde "feriepengegrunnlaget" til arbeidstakeren.

Blir det laget en egen årsrapport for dette i Visma Lønn? Da gjerne en som kan distribueres pr. mail, på samme måte som lønnslippene. 

 

 

 

 

 

18 SVAR 18
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Løsningen med å endre datoen for å få sendt ut lønnsoppgave på e-post er problematisk av flere grunner: 

- Det å endre dato på en server/PC kan gi problemer for andre programmer og tjenester (logger etc blir feil).

- En e-post som har en gammel dato i header vil få høyere spam score i de fleste spamfilter. Systemet vi benyttetr gir en spamscore på 2.07 for "Date in past" (DATE_IN_PAST_96_XX=2.07).

- ASP brukere får ikke alltid endret dato.

Det er lite imponerende at det ikke har blitt laget en oppdatering som kan håndtere dette på andre måter enn å stille tilbake datoen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har nå prøvt å endre lønnsart navn til engelsk, td timelønn.

Lagret og hentet ut en ny lønnsoppgave , men den kommer med nork tekst uansett.

Dette er vel fordi det står timelønn i godkjent lønn, skal prøve å endre der evt...

Så en ting ang å få sendt lønnsoppgave ut til slutta ansatte på mail :

Når en jobber fra en server er det ikke bare bare å få satt datoen tilbake !

Dere har hatt samme problem i flere år, og jeg trodde dere hadde rettet opp dette til år iallefall !!!!!

Dette er dårlig syns jeg, og medførrer nok en gang merarbeid og en ekstra kostnad når jeg ikke får endre datoen på serveren selv !

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg flyttet datoen, og det fungerte fint. Jeg flyttet datoen tilbake til 01.06.14, fordi ansatte som har sluttet i slutten av 2014 har fått utbetalt feriepenger i 2015, og jeg ville ha med dem.

Det som er uheldig, og som jeg håper kan endres til neste år er:

Dere har satt utskriftsdato øverst til høyre på dokumentet. Da blir det stående "Endringsoppgave Dato 01.06.14" der, og det kan være veldig forvirrende for mottaker.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Å flytte dato fungerer nok dårlig hvis man ikke har Visma lønn lokalt installert. Siden dette er tatt inn i dokumentasjonen for programmet så er det helt tydelig at dette er etterspurt av mange. Burde ikke dette derfor endres i programmet slik at det er mulig uten å måtte legge inn fiktiv dato.

av Gunnar Glendrange

Det står i dokumentasjonen vedlagt versjonen (10.00.1), nå la jeg ut link i artikkelen også

https://community.visma.com/no/software/produkter/visma-lonn/artikler/Visma-Lonn-patch-versjon-10001/ 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ang. Lønnsoppgave elektronisk til ansatte som har sluttet:

Jeg kan ikke se at det står noe om dette i dokumentasjonen "Visma Lønn Avslutning 2015/oppstart 2016."

Kan du henvise til hvor det står, eller beskrive hvordan framgangsmåten er?

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Lønnsoppgave elektronisk til ansatte som har sluttet:  Hvilken dokumentasjon er det du mener?

av Gunnar Glendrange

Se dokumentasjon vedr hvordan sende Sammenstilling/Lønnsoppgave elektronisk til ansatte som har sluttet.

 

Norsk tekst på årsoppgaven er Skattedirektoratets egen, vi har ikke oversatt den. Ikke er det eget felt for engelsk tekst heller.

Men om du går inn på inntektstypene (eks 3700 Fastlønn) og legger til (evt endrer) engelsk tekst - vil det skrives ut. Om det blir gjort på 10 mest brukte koder, er vel det til stor hjelp ... så er dette noe vi burde løse til neste år.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Nå de utenlandske ansatte får lønnsslippen på engelsk, er vel naturlig at de får denne rapporten også på engelsk...

Men rapporten kommer frem med bare overskriftene på de ulike feltene på engelsk.

Beskrivelsene av de ulike beløpene kommer frem på norsk !

Da hjelper det lite for de ansatte som bare leser engelsk....

 

Er det mulig at jeg har hentet frem rapporten feil, eller at jeg har tolket noe feil her ?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg prøver å sende sammenstillingen via epost men ansatte som har sluttet gjennom året kommer ut på skriver. Hva gjør man for å kunne sende på epost til de som har sluttet. kjører lønn for en sesongbedrift der noen hundre ansatte har sluttet så det hadde vært greit med en løsning her....

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er kun skattetabeller for lønnsår 2016 som endres. 2015 tabellene blir som de er.

Arve Hodne
CONTRIBUTOR *

av Arve Hodne

Dersom denne "patch" legges inn nå, blir det da beregnet feil forskuddstrekk på desemberlønn? Eller blir ikke skattetabeller aktuelt før vi oppretter lønnsår 2016?

av Gunnar Glendrange

Nei, du må ha en "patch" som kommer 18. desember (som også inneholder skatt for 2016).

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

ER den med på versjon 10.0?

av Gunnar Glendrange

Ja

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

hei,

denne sammenstillingen erstatter den tidligere l/tr.oppgaver vi sendte til ansatte

MVH

Reidun Norum

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Strålende, Takk!

MVH Cecilie

Godkjent løsning
Sandra Iselin Olsen
VISMA

av Sandra Iselin Olsen

Hei,

Det vil komme en slik rapport i Visma Lønn ved slutten av året.
Denne kan dere sende ut på e-post på samme måte som dere sender ut lønnslipp.

Mvh Sandra. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"