Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Skattetrekk av junilønn - 6.ferieuke

av Anonymous (Oppdatert ‎08-06-2018 11:08 ( )

I forbindelse med junilønn og feriepenger/ferietrekk, ønsker jeg å få bekreftet følgende:

 

En ansatt har følgende input til lønn - 

 

Fastlønn 60 000 kr - Trekkpliktig

Ekom 366 kr - Trekkpliktig

Ferietrekk 5 uker -  -69 220,12 - Trekkpliktig

Ferietrekk 6.ferieuke - -13 844,02 - Trekkpliktig

Feriepenger - 76 432,30 - Trekkpliktig (men inngår i praksis ikke i trekkgrunnlaget)

Feriepenger 6.ferieuke - 12 775,49 - Trekkpliktig

 

Det trekkpliktige grunnlaget her - slik jeg ser det blir Fastlønn + Ekom - Ferietrekk - ferietrekk + feriepenger 6.ferieuke = -9 922,65. 

 

I praksis gir dette et negativt skattegrunnlag og den ansatte betaler i praksis ikke skatt, selv med ei 6.ferieuke. Er dette riktig?

 

8 SVAR 8
Merete Leby
CONTRIBUTOR ***

av Merete Leby

 


Hei, jeg ville tatt alt som trekkfritt, unntatt det som har med 5. ferieuke å gjøre. Det er riktig at de ikke betaler skatt når de kommer ut negativt.

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er vel ikke helt innafor å endre trekktyper underveis i året på enkelte lønnarter?

Merete Leby
CONTRIBUTOR ***

av Merete Leby

Jeg har kun fastansatte, så jeg kjører hele lønnskjøringen for juni som trekkfri. Så endrer jeg direkte i lønnskjøringen for det som skal være trekkpliktig, som 5. ferieuke. Men det er jo enkelt for meg som ikke har veldig mange ansatte 🙂

 

av Stian Alexander Lie

Hei, 

 

om endel ting her så strides nok de lærde. Men 
§ 5-6-1.Feriepenger og lønn i ferien som det skal foretas forskuddstrekk i

b)tillegg til feriepenger eller lønn for ekstra ferie for arbeidstakere over 60 år.

 

I visma Lønn så ligger normalt lønnsart 290 feriepnger tilgode med forsk. trekk "2 - ikke trekkpliktig" mens 291 Feriepenger  tilgode, over 60 år ligger med forskuddstrekk 0- tabelltrekk. 

 

Det bør derfor trekkes skatt av feriepenger over 60 år. 

 

Det kan nok diskuteres også for at det skal trekkes skatt av feriepenger opp til 12%. det er jo ikke loven som gir 12%, loven er 10,2  så det er gode argumenter for at denne diferansen skal betales i skatt. Men siden du får trekk for dagene du får lønnstrekk så vil nok dette være minimalt og de fleste ikke vil gå opp til positivt skattegrunnlag og dermed vil det ikke påvirke reelt trekk. 

 

Visma lønn støtter heller ikke skatteplikt av diferansen mellomen 10,2 og 12% men over 60 år går fint å trekke skatt på. 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei! Takk for svar! Det er vel ikke tvil om at den 6.ferieuken er trekkpliktig - men når bruttogrunnlaget for hele junilønn er negativt - blir det i praksis ikke trukket skatt. 

Tolker det dithen på øvrige kommentarer + innhentede erfaringer fra andre lønssystem, at dette er ei legitim løsning - så lenge lønnarten ligger som trekkpliktig. 

 

Enig?

av Stian Alexander Lie

ja du får ikke tilbakebetalt skatt, og ja trekkgrunnlaget blir negativt for du får trekk i lønn. 

Iren Fredriksen
CONTRIBUTOR *

Jeg kjører mamut lønn. Skal det være % trekk for ekstra ferieuke ?

Iren Fredriksen
CONTRIBUTOR *

av Iren Fredriksen

Hei.

 

Det samme får jeg. Hadde vært fint å få bekreftet om dette er riktg.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"